דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי
תפקודים ניהוליים
מהם תפקודים ניהוליים?
תפקודים ניהוליים הינם אוסף מיומנויות קוגניטיביות גבוהות אשר מאפשרות שליטה ובקרה על התנהגות, מחשבה ורגש ובכך מסייעים להשיג מטרות שונות. תפקודי הניהול נדרשים בעיקר בתפקודים שאינם שגרתיים, ובמטלות חדשות ומורכבות. תפקודי הניהול כוללים "מטריה" רחבה של מיומנויות קוגניטיביות ובהן : עיכוב תגובה (אינהיביציה), זיכרון עבודה,שליטה רגשית, יזימה, גמישות מחשבתית, מעברים התמדה, התארגנות, תכנון, פתרון בעיות ובקרה.
 
קשיים בתפקודים ניהוליים
קשיים בתפקודים ניהוליים יכולים להשפיע על תפקוד במגוון רחב של מצבים. קשיים בתפקודים ניהוליים משולים ליציאה לטיול ללא מפה, לקבוצה ללא מאמן או לתזמורת ללא מנצח. מחקרים רבים מייחסים את הקשיים המרכזיים של אנשים עם ADHD לקשיים בתפקודים ניהוליים.
 
תפקודים ניהוליים מרכזיים:
1.​
 
אינהיביציה- היכולת לעצור התנהגות, פעולה או מחשבה בזמן מתאים. קושי במיומנות זו מובילה לאימפולסיביות. מתבטא בקושי לעצור ולחשוב לפני פעולה,קושי לחכות בתור, קושי להצביע וכד'.​
2.​
 
 
מעברים- היכולת לעבור בין מצבים באופן חופשי וכן להגיב באופן תואם וגמיש. קושי במיומנות זו עשוי להתבטא בקשיים במצבים חדשים כמו שינויים בשגרה היומית, קשיים במעבר למסגרת חינוכית חדשה וכן תגובה לאירועים לא צפויים.​
3.​
 
שליטה רגשית- היכולת לווסת רגשות. קושי במיומנות זו עשוי להתבטא בהתפרצויות זעם, תגובה רגשית לא מווסתת (בעוצמה גבוהה או נמוכה מדי) וכד'.​
4.​
 
יזימה- היכולת להתחיל משימה או פעולה. קושי במיומנות זו עשוי להתבטא בקושי להתחיל שיעורי בית, דחיית משימות וכד'.​
5.​
 
 
זיכרון עבודה- היכולת להחזיק מידע בזיכרון לפרק הזמן הדרוש עד להשלמת המשימה. קושי במיומנות זו עשוי להתבטא בקושי לבצע את כל ההוראות שהמורה נתנה, שכחה של חפצים, קושי לזכור כללי משחק מורכבים וכד'.​
6.​
 
תכנון/התארגנות- היכולת לבצע דרישות של משימה מורכבת. קושי במיומנות זו עשוי להקשות על תכנון מסיבה, קושי לתכנן את שגרת אחר הצהריים, קושי בהזמנת חבר מראש וכד'.​
7.​
 
 
ארגון הסביבה- היכולת לשמור על סביבה מאורגנת וארגון מראש של כל החומרים והכלים הנדרשים לביצוע משימה. קושי במיומנות זו עשוי להתבטא באיבוד חלקי משחק, קושי לארגן את סביבת הלמידה/ המשחק כשמסיים, חדר לא מסודר וכד'.​
8.​
 
בדיקה- היכולת לבדוק את איכות הביצוע שלך ולתקן במידת הצורך. קושי במיומנות זו עשוי להתבטא במסירת בחינה ללא בדיקת התשובות, קושי בארגון ילקוט לפי מערכת נתונה, הופעה מרושלת וכד'. ​
 
קיימת חשיבות רבה בהבנה של היכולות והאתגרים הניהוליים של ילד עם ADHD. הבנה זו תסייע רבות בקביעת מטרות הטיפול ובלימוד אסטרטגיות ניהוליות שיסייעו לתפקוד טוב יותר בהווה ובעתיד.
 
מידע זה מבוסס על הספר:
Late, Lost and Unprepared. A parents' guide to helping children with executive functioning/ Cooper-Kahn & Dietzel.
 
© כל הזכויות שמורות למעבדה לשיקום נוירו- קוגניטיבי
איור עם כיתוב דניאל שוכח בבית הספר או בגן דברים שהוא צריך להביא הביתה
איור עם כיתוב כשמבקשים מדניאל לעשות משהו הוא שוכח מה ביקשו ממנו
website by Bynet Software Systems