אודות התכנית
המסלול המחקרי
מטרת המסלול המחקרי היא לפתח בקרב הסטודנטים/ות חשיבה מחקרית ומומחיות בהתערבות בריפוי בעיסוק בתחומים שונים, על-ידי הקניית ידע וכלים לשאול שאלות מחקריות, לתכנן ולערוך מחקר. מסלול זה מאפשר לבוגרים/ות להוביל מחקר בשדה הקליני. בנוסף, המסלול הינו דרישה בסיסית ללימודי דוקטורט שעשוי להוביל להשתלבות באקדמיה. מסלול זה פתוח לאנשי מקצועות הבריאות (יתכן ויידרשו השלמות). מסלול זה פתוח לבעלי תואר ראשון בתחומי טיפול או חינוך. יחד עם זאת, הוא אינו מהווה בסיס להסמכה (רישיון) בריפוי בעיסוק למי שאינו בעל תואר בוגר בריפוי בעיסוק. מסלול זה כולל שנתיים של לימודים אינטנסיביים בתחומי הריפוי בעיסוק ומדע העיסוק. היקף הלימודים כולל 40 נקודות זכות, מתוכם 29-30-נ"ז בגין קורסים והשאר בגין התזה. כחלק מחובות הלימודים עורכים הסטודנטים מחקר וכותבים תיזה. בסיום הלימודים, עוברים הסטודנטים בחינה מסכמת בעל-פה.
המסלול העיוני
מטרת המסלול העיוני (יישומי) היא להכשיר מרפאים בעיסוק למנהיגות מקצועית ולתפקידי ניהול ופיקוח. מטרה נוספת היא לפתח חשיבה קלינית ולצרוך מחקר כבסיס להתערבות מבוססת ראיות. הדגש במסלול זה הינו על העמקה והתמחות במגמות יישומיות במקצוע הריפוי בעיסוק. רבים מבוגרי מסלול זה מאיישים משרות ניהוליות. מסלול זה פתוח לבוגרי תכנית בוגר בריפוי בעיסוק בלבד. המסלול כולל שנתיים של לימודים אינטנסיביים בתחומי הריפוי בעיסוק ומדע העיסוק. כמו-כן מוזמנים הסטודנטים להכין פרויקט קליני משמעותי. היקף הלימודים כולל 37 נקודות זכות.
התמחות בהפרעות נוירו-התפתחותיות – תכנית חדשה
מטרת ההתמחות בהפרעות נוירו-התפתחותית לאורך החיים היא להקנות לבוגריה ידע תיאורטי, מחקרי וקליני להבנת הבסיס הביולוגי וההקשר הפסיכו-סוציאלי של ההפרעות הנוירו-התפתחותיות השכיחות, הסימפטומים המרכזיים והשניוניים וכן השלכותיהן על התפקוד וההשתתפות בתחומי חיים שונים על האדם ומשפחתו. כמו-כן ההתמחות מיועדת להקנות ידע בנושא תיאוריות מרכזיות ועקרונות העומדים בבסיס ההתערבות בקרב אוכלוסייה עם הפרעות נוירו-התפתחותיות, הכרת סוגיות בשיטות מחקר בקרב אוכלוסייה עם הפרעות נוירו-התפתחותיות והבנת דרכי יישום ידע מחקרי בעבודה עם אוכלוסייה זו. לבסוף, מטרת ההתמחות היא להעמיק את יכולת החשיבה הקלינית מבוססת ראיות מחקר בניתוח מקרים של אנשים עם הפרעות נוירו-התפתחותיות שונות.
מטרת ההתמחות
מטרת ההתמחות בהפרעות נוירו-התפתחותית לאורך החיים היא להקנות לבוגריה ידע תיאורטי, מחקרי וקליני להבנת הבסיס הביולוגי וההקשר הפסיכו-סוציאלי של ההפרעות הנוירו-התפתחותיות השכיחות, הסימפטומים המרכזיים והשניוניים וכן השלכותיהן על התפקוד וההשתתפות בתחומי חיים שונים על האדם ומשפחתו. כמו-כן ההתמחות מיועדת להקנות ידע בנושא תיאוריות מרכזיות ועקרונות העומדים בבסיס ההתערבות בקרב אוכלוסייה עם הפרעות נוירו-התפתחותיות, הכרת סוגיות בשיטות מחקר בקרב אוכלוסייה עם הפרעות נוירו-התפתחותיות והבנת דרכי יישום ידע מחקרי בעבודה עם אוכלוסייה זו. לבסוף, מטרת ההתמחות היא להעמיק את יכולת החשיבה הקלינית מבוססת ראיות מחקר בניתוח מקרים של אנשים עם הפרעות נוירו-התפתחותיות שונות.
למי מיועדת ההתמחות
התכנית פתוחה למרפאות.ים בעיסוק בעלי.ות תואר ראשון, המעוניינות.ים ללמוד לתואר מוסמך בריפוי בעיסוק
מבנה ההתמחות ומשך הלימודים
ההתמחות הינה חלק מתכנית המוסמך בריפוי בעיסוק. יש ללמוד בה את הקורסים הנדרשים בתכנית המוסמך הכללית (בהתאם למסלול העיוני/מחקרי), ובנוסף יש ללמוד את קורסי החובה והבחירה של ההתמחות (סה"כ מספר הנזי"ם בהתמחות זהה לנדרש מסטודנט במוסמך שאינו בהתמחות). משך הלימודים שנתיים (לרוב יום בשבוע).
סך-כל הנ"ז הנדרשים בהתמחות הוא 14 נ"ז, כמפורט מטה
בשני המסלולים - 6 נ"ז קורסי חובה מעבר לקורסי החובה הכלליים (לפי המפורט בטבלה למטה)
במסלול המחקרי - 8 נ"ז קורסי בחירה + תזה
במסלול העיוני - 6 נ"ז קורס בחירה מההתמחות + 2 בחירה כלליים
ובנוסף,
6 נ"ז – פרויקט מעשי: הנגשת תיאוריה ומחקר ליישום קליני (99843)
או
6 נ"ז קורס יזמות חברתית וטכנולוגית לקידום תפקוד ובריאות (99884)
קורסי חובה
מספר |
שם הקורס |
שם המרצה |
נ"ז |
הערות |
99856 |
מבוא ללקויות נוירו-התפתחותיות |
ד"ר טל-סבן |
2 |
|
99876 |
למידה מבוססת מקרים של הפרעות נוירו-התפתחותיות |
ד"ר גולוס
וד"ר טל-סבן
|
4 |
|
99843 |
במסלול העיוני בלבד – פרוייקט מעשי בנושא ההתמחות |
ד"ר ארז |
6 |
במסלול העיוני -
בחירה מבין השניים |
99884 |
יזמות חברתית וטכנולוגית
לקידום תפקוד ובריאות |
ד"ר פישר |
6 |
במסלול העיוני -
בחירה מבין השניים |
קורסי בחירה
מספר |
שם הקורס |
שם המרצה |
נ"ז |
99822
|
סמינר מתקדם במנגנונים קוגנטיביים |
ד"ר מגן |
2 |
99825 |
מבוא להפרעות למידה שפתיות (LD) ומוטוריות (DCD) לאורך החיים |
ד"ר טל-סבן |
4 |
99859 |
אוטיזם |
ד"ר מזור-קרסנטי |
2 |
99862 |
ליקויים בוויסות חושי: תאוריה, אבחון והערכה בריפוי בעיסוק |
ד"ר יוכמן אביבה
|
2 |
99867 |
קידום בריאות בריפוי בעיסוק |
פרופ' מאיר וד"ר לנגר |
2 |
99872 |
התערבות קוגניטיבית–תפקודית (CogFun) בריפוי בעיסוק
לילדים עם הפרעת קשב וריכוז (ADHD) |
ד"ר טראוב בר-אילן
|
4 |
99873 |
שיקום מרחוק: בסיס תיאורטי וחשיבה קלינית |
פרופ' גלבוע |
2 |
התמחות בקידום תפקוד ובריאות בזקנה
תפיסת העל של ההתמחות בקידום תפקוד ובריאות בזקנה נשענת על מודלים ביו-פסיכו-סוציאליים, לפיהם קיימים יחסי-גומלין הדוקים בין תפקוד ובריאות. מטרת ההתמחות היא להכשיר מרפאות בעיסוק מצטיינות לעסוק במחקר, בעבודה קלינית, ובהובלת צוותים בקידום תפקוד ובריאות בזקנה. כמו-כן ההתמחות מכשירה את בוגריה למנהיגות ולפיתוח יזמות בתחום הזקנה.
מטרת ההתמחות
תפיסת העל של ההתמחות בקידום תפקוד ובריאות בזקנה נשענת על מודלים ביו-פסיכו-סוציאליים, לפיהם קיימים יחסי-גומלין הדוקים בין תפקוד ובריאות. מטרת ההתמחות היא להכשיר מרפאות בעיסוק מצטיינות לעסוק במחקר, בעבודה קלינית, ובהובלת צוותים בקידום תפקוד ובריאות בזקנה. כמו-כן ההתמחות מכשירה את בוגריה למנהיגות ולפיתוח יזמות בתחום הזקנה.
למי מיועדת ההתמחות?
התוכנית מוצעת למרפאות בעיסוק בעלות תואר בוגר, המעוניינות ללמוד לתואר מוסמך בריפוי בעיסוק במסלול מחקרי (ציון סיום תואר בוגר - 89 ומעלה) או במסלול העיוני (ציון סיום תואר בוגר - 85 ומעלה). עדיפות ניתנת למרפאות בעיסוק העוסקות בתחום הזקנה.
במסלול המחקרי בלבד - המתקבלות יקבלו פטור משכר-לימוד וכן מלגת מחיה.
מבנה ההתמחות ומשך הלימודים
התוכנית כוללת את הקורסים הנדרשים בתוכנית המוסמך הכללית בריפוי בעיסוק, וכן את קורסי החובה של ההתמחות.
משך הלימודים שנתיים (יומיים בשבוע חובה).
סה"כ נדרשים להתמחות
18 נ"ז – כולם חובה.
מספר |
שם הקורס |
שם המרצה |
נ"ז |
99881 |
היבטים ביו פסיכוסוציאליים של תפקוד ובריאות בזקנה |
פרופ' עדינה מאיר |
4 |
99882 |
עיסוקים ובריאות בזקנה: למידה מבוססת מקרים |
ד"ר אביבה בית-יוסף |
4 |
99883 |
ניהול טיפול (Case Management) בגריאטריה |
ד"ר יפעה ארבל |
2 |
99884 |
יזמות חברתית וטכנולוגית לקידום תפקוד ובריאות בזקנה |
פרופ' מור נחום |
6 |
99887 |
סוגיות מתודולוגיות בחקר השתתפות ובריאות בזקנה |
פרופ' עדינה מאיר |
2 |
מסלול המחקרי
נדרש לכתוב תזה בנושא ההתמחות.
מסלול העיוני
עבודת הגמר של קורס יזמות יהווה תחליף לפרויקט הנדרש לסיום המסלול העיוני עם התמחות. בנוסף, לקורסי ההתמחות יידרשו הסטודנטיות ל–10 נ"ז קורסי בחירה להשלמת התואר ו-14 נ"ז חובה כלליים של התואר (סה"כ 40 נ"ז).
מוגבלויות, שיקום ובריאות הנפש
תפיסת העל של ההתמחות במוגבלויות, שיקום ובריאות הנפש נשענת על נקודת מבט אינטגרטיבית, אשר שמה דגש על חיבור תיאורטי ומעשי בין היבטים חברתיים, רפואיים ותפקודיים ויישומם בדרכי התערבות, טיפול ושיקום עם אנשים עם מוגבלויות ובני משפחותיהם. קורסי החובה של ההתמחות, מאפשרים לפתח ראייה רב-מקצועית רחבה לצורך הערכת הצרכים של אנשים עם מוגבלויות עם דגש על בריאות הנפש, ופיתוח התערבויות.
מטרת ההתמחות
תפיסת העל של ההתמחות במוגבלויות, שיקום ובריאות הנפש נשענת על נקודת מבט אינטגרטיבית, אשר שמה דגש על חיבור תיאורטי ומעשי בין היבטים חברתיים, רפואיים ותפקודיים ויישומם בדרכי התערבות, טיפול ושיקום עם אנשים עם מוגבלויות ובני משפחותיהם. קורסי החובה של ההתמחות, מאפשרים לפתח ראייה רב-מקצועית רחבה לצורך הערכת הצרכים של אנשים עם מוגבלויות עם דגש על בריאות הנפש, ופיתוח התערבויות.
למי מיועדת ההתמחות?
התוכנית מוצעת למרפאות בעיסוק בעלות תואר בוגר, המעוניינות ללמוד לתואר מוסמך בריפוי בעיסוק במסלול מחקרי (עם ציון סיום תואר בוגר של 89 ומעלה) או לא מחקרי (עם ציון סיום תואר בוגר של 85 ומעלה).
מבנה ההתמחות ומשך הלימודים
ההתמחות במוגבלויות היא חלק מתוכנית המוסמך בריפוי בעיסוק. היא פתוחה לסטודנטיות במסלול המחקרי והלא-מחקרי (יישומי). הסטודנטיות בתכנית נדרשות לעמוד בדרישות הכלליות לתכנית המוסמך (בהתאם למסלול שלהן), ובנוסף נדרשות ללמוד את קורסי החובה והבחירה של תכנית ההתמחות. משך הלימודים הוא שנתיים (לרוב יום בשבוע).
סך-כל הנ"ז הנדרשים בהתמחות הוא 14 נ"ז, כמפורט מטה
בשני המסלולים - 6 נ"ז קורסי חובה מעבר לקורסי החובה הכלליים (לפי המפורט בטבלה למטה)
במסלול המחקרי - 8 נ"ז קורסי בחירה + תזה
במסלול העיוני - 6 נ"ז קורס בחירה + 2 בחירה כלליים
6 נ"ז – פרויקט מעשי (99843): הנגשת תיאוריה ומחקר ליישום קליני
או
6 נ"ז קורס יזמות חברתית וטכנולוגית לקידום תפקוד ובריאות (99884)
קורסי חובה להתמחות – סה"כ 6 נ"ז
מספר |
שם הקורס |
שם המרצה |
נ"ז |
|
קורס חובה מהתוכנית בעבודה סוציאלית (אחד מתוך שני הקורסים הללו) |
|
|
03412 |
סטיגמה בתחום המוגבלויות |
ורנר* |
2 |
03984 |
אנשים עם מוגבלות בחברה הישראלית: נקודת מבט חברתית-ביקורתית |
הולר* |
2 |
|
קורסי חובה מהתוכנית בריפוי בעיסוק |
|
|
99877 |
סוגיות בהתערבות מקדמת השתתפות בבריאות הנפש: למידה מבוססת מקרים |
ליפסקיה-וליקובסי |
2 |
99878 |
תיאוריות וגישות מנחות בריפוי בעיסוק בתחום בריאות הנפש |
ליפסקיה-וליקובסי |
2 |
קורסי בחירה אפשריים*
מספר |
שם הקורס |
שם המרצה |
נ"ז |
|
קורסים מעבודה סוציאלית |
|
|
03004 |
מיניות ומוגבלות בראי הפרט והחברה |
מנדלקרן |
2 |
03012 |
שיקום והחלמה בבריאות הנפש: תיאוריה ופרקטיקה |
ד"ר מזור |
2 |
03235 |
אמנות-נכות ותיאטרון קהילתי של אנשים עם מוגבלויות |
מוזר |
2 |
03477 |
תהליכים מקדמי שילוב חברתי והחלמה בתחום בריאות הנפש ובתחומים אחרים של העבודה הסוציאלית |
פרופ' שור |
4 |
|
קורסים מריפוי בעיסוק |
|
|
99825 |
מבוא להפרעות למידה שפתיות (LD) ומוטוריות (DCD) לאורך החיים |
ד"ר טל-סבן |
2 |
99837 |
מודעות עצמית (מטפל, מטופל) במצבים בריאותיים והשלכות לשיקום |
פרופ' מאיר |
2 |
99856 |
מבוא ללקויות נוירו-התפתחותיות |
ד"ר טל-סבן |
2 |
99859 |
אוטיזם |
ד"ר מזור-קרסנטי |
2 |
99862 |
ליקויים בוויסות חושי: תאוריה, אבחון והערכה בריפוי בעיסוק |
ד"ר יוכמן, זלצמן |
2 |
99867 |
קידום בריאות בריפוי בעיסוק |
פרופ' מאיר ולנגר |
2 |
99872 |
התערבות קוגניטיבית–תפקודית (CogFun) בריפוי בעיסוק לילדים עם הפרעת קשב וריכוז (ADHD) |
ד"ר טראוב בר-אילןי |
4 |
99873 |
שיקום מרחוק: בסיס תיאורטי וחשיבה קלינית |
פרופ' גלבוע |
2 |
* רשות ללמוד קורסים שאינם ברשימה תתאפשר רק באישור יו"ר לימודים מתקדמים. קורסים מהחוג לעו"ס דורשים אישורי מרצים
פירוט הקורסים
תנאי קבלה
קריטריונים לקבלה לבית הספר לריפוי בעיסוק לתכנית לימודי מוסמך -
למסלול מחקרי:
- תואר ראשון בריפוי בעיסוק או בתחום ידע אחר הקשור לכך, מהאוניברסיטה העברית או כל אוניברסיטה אחרת.
- ציון סופי ממוצע של לפחות 89 בלימודי התואר הראשון.
- ראיון קבלה.
הקריטריונים לקבלה לבית הספר לריפוי בעיסוק לתכנית לימודי מוסמך -
למסלול עיוני:
- תואר ראשון בריפוי בעיסוק מהאוניברסיטה העברית או כל אוניברסיטה אחרת
- ציון סופי ממוצע של לפחות 85 בלימודי התואר הראשון.
- ראיון קבלה.
מידע על מלגות
נהלי הרשמה
הנרשמים לחוג באמצעות אתר הרישום, יבצעו רישום נוסף גם באתר ביה"ס לריפוי בעיסוק. יש לוודא כי פרטי הרישום התקבלו בדוא"ל
ornav@savion.huji.ac.il
בעלי תפקידים
פרופ' יפית גלבוע - ראש ביה"ס
פרופ' נעמי וינטראוב - יו"ר התוכנית ללימודים מתקדמים
ד"ר נירית לבנון-ארז - יו"ר ועדת לימודי בוגר
גב' קרן איבגי - מנהלת אדמיניסטרטיבית
גב' אורנה נחמיה - מזכירה לענייני הוראה
גב' רויטל וינברנד - מזכירות לענייני הוראה
גב' חלי חסיד – עוזרת מנהל
יצירת קשר
קרן איבגי
טל': 02-5881008
אורנה נחמיה
טל': 02-5880294
רויטל וינברנד
טל': 02-5880286