Cog-Fun A הינה שיטת טיפול קוגניטיבית תפקודית עבור מבוגרים עם הפרעת קשב וריכוז (ADHD) שניתנת על ידי מרפאים בעיסוק מוסמכים. השיטה פותחה ונחקרת במעבדה לשיקום נוירו-קוגניטיבי בבית הספר לריפוי בעיסוק באוניברסיטה העברית. מטרת הטיפול הינה לסייע בהתמודדות עם ההשלכות התפקודיות של הליקויים בוויסות עצמי בחיי היום יום. הטיפול מתאים למבוגרים עם אבחנה תקפה של ADHD על ידי רופא מומחה ומותנה בשיתוף פעולה עם הרופא המטפל.
הפרעת הקשב הינה כרונית, לכן נדרש מענה מותאם, יעיל ומבוסס מחקרית בשלבי חיים שונים. לשם כך פותח פרוטוקול מותאם עבור ילדים והוריהם (Maeir, Hahn-Markowitz, Fisher, & Traub Bar-Ilan, 2014) מתבגרים והוריהם (Levanon-Erez & Maeir, 2014) ומבוגרים (Kastner, 2018; Velder-Shukrun, 2018).
הטיפול מתמקד בניהול עצמי ארוך טווח של אתגרי ה- ADHD, ומתייחס למספר מוקדים עיקריים: (א) קידום הידע והמודעות העצמית ביחס לסימפטומים וללקויים בוויסות העצמי ולהשלכותיהם בתפקידי חיים שונים (עבודה, לימודים, הורות, זוגיות ועוד), (ב) רכישת אסטרטגיות מותאמות אישית ו- (ג) ניטור ובקרת יישום האסטרטגיות בחיי היום יום תוך גישור על הפער שבין הידע הקיים ליישומו בפועל.
הטיפול מבוסס על מודל ביו- פסיכו- סוציאלי להתמודדות עם מצבי בריאות (ICF) של ארגון הבריאות העולמי, המניח בבסיסו את התפקוד וההשתתפות בתפקידי חיים כגורמים מרכזיים לקידום בריאות ורווחה. כמו כן, המודל ממחיש כי התפקוד אינו מושפע רק מהליקוי הניהולי הנובע מה- ADHD, אלא משלל גורמים פסיכו- סוציאליים (מערכת היחסים בין האדם, עיסוקיו וסביבותיו). הטיפול במבוגרים הוכח כיעיל בהשגת המטרות התפקודיות המשמעותיות למטופל ובשיפור המודעות העצמית ואיכות החיים (Kastner, 2018; Kastner et al., 2022; Velder-Shukrun, 2018).
לפרטים:
פרסומים מדעיים
Budman, J. R., & Maeir, A. (2024). Development of a psychological health promotion intervention for ultra-orthodox Jewish mothers of children with ADHD using the intervention mapping protocol. BMC Public Health, 24(1), 645.
Ben-Dor Cohen, M., Nahum, M., Traub Bar-Ilan, R., Eldar, E., & Maeir, A. (2023). Coping with emotional dysregulation among young adults with ADHD: A mixed-method study of self-awareness and strategies in daily life. Neuropsychological Rehabilitation, 1-25.
Ben-Dor Cohen, M., Nahum, M., Eldar, E., Nahum, M., & Maeir, A. (2023). Coping with emotional dysregulation among young adults with ADHD: A mixed-method study of self-awareness and strategies in daily life. Journal of Attention Disorders, 27(5), 539-553.
Zeides Taubin, D., & Maeir, A. (2023). “I wish it wasn’t all on me”: women’s experiences living with a partner with ADHD. Disability and Rehabilitation, 1-9.
Hershko, S., Cortese, S., Ert, E., Aronis, A., Maeir, A., & Pollak, Y. (2022). The influence of attractiveness and convenience cues on food appeal in adults with and without ADHD. Appetite, 150, 104679.
Kastner, L., Velder-Shukrun, Y., Bonne, O., Bar-Ilan, R. T., & Maeir, A. (2022). Pilot study of the Cognitive–Functional Intervention for Adults (Cog-Fun A): A metacognitive–functional tool for adults with attention deficit hyperactivity disorder. The American Journal of Occupational Therapy, 76(2).
Maeir, A., Budman, J. R., & Maeir, A. (2022). Mothering a child with ADHD in the ultra-Orthodox community. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(21), 14483.
Ben-Dor Cohen, M., Eldar, E., Maeir, A., & Nahum, M. (2021). Emotional dysregulation and health related quality of life in young adults with ADHD: A cross-sectional study. Health and Quality of Life Outcomes, 19, 1-11.
Maeir, A., Kastner, L., & Shukrun, Y. V. (2019). Cognitive-functional intervention for adults with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD): A pilot study. The American Journal of Occupational Therapy, 73(4_Supplement_1), 7312515127p1.
Stern, A., Pollak, y., Bonne, O., Malik, E., & Maeir, A. (2017). The relationship between executive functions and quality of life in adults with ADHD. Journal of Attention Disorders, 21(4), 323-330.
Stern, A., Malik, E., Pollak, Y., Bonne, O., & Maeir, A. (2016). The efficacy of computerized cognitive training in adults with ADHD: A randomized controlled trial. Journal of attention disorders, 20(12), 991-1003.
Stern, A., & Maeir, A. (2014). Validating the measurement of executive functions in an occupational context for adults with attention deficit hyperactivity disorder. The American Journal of Occupational Therapy, 68(6), 719-728.
Cermak, S. A. & Maeir, A. (2011). Cognitive Rehabilitation of Children and Adults with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. In N. Katz (Ed.), Cognition, Occupation, and Participation Across the Life Span: Neuroscience, Neurorehabilitation, and Models of Intervention in Occupational Therapy, 3rd Edition. (pp. 249-276). Bethesda MD: AOTA.
Function-Adult Version (BRIEF-A) in Israeli adults with attention-deficit. Israeli Journal of Occupational Therapy, 17(2), 77-96