כניסה

תיאורי מקרה


יאיר, בן 6.5, אובחן עם ADHD.
עם קבלתו לטיפול תיארו ההורים את קשיי התארגנות בבוקר כ 'בוקר סיוט': מתלבש כ- 40 דקות, מוסח ושוכח מה עליו לעשות. במשך היום שוכח ומאבד חפצים ומתקשה לבצע הוראות מורכבות. בתחום החברתי תוארו קשיים ניכרים במשחק עם ילדים אחרים: נקלע במהירות לעימותים, מתקשה לקבל הפסד במשחק ולשחק לפני הכללים.

המטפלת, ההורים ויאיר הגדירו ביחד ארבע מטרות לטיפול:
1. יאיר יצליח לעצור, להצביע ולחכות לקבלת רשות למתן תשובה לענות בכיתה.
2. יאיר יצליח ליהנות במשחק עם חבר וילמד לקבל הפסד במהלך משחק ובסיומו.
3.יאיר יאפשר לחבר שמגיע להתארח אצלו לבחור משחק ראשון.
4.יאיר יצליח להתארגן בבוקר עם שתי תזכורות מאמא ויגיע בזמן להסעה.

בסיום סדרת הטיפולים, כ- 12 מפגשים, הושג שיפור משמעותי בעל מובהקות קלינית בכל מטרות הטיפול. יאיר יישם את אסטרטגיית 'עצור' במגוון משחקים ופעילויות. הוא למד לשחק עם שותפים בדרך מהנה באמצעות תרגול של עיכוב תגובה ובדיקה האם כולם נהנים במשחקים השונים. כמו כן, יאיר והוריו למדו להתארגן בבית באמצעות התאמות סביבתיות כמו טיימר, תזכורת של האם, הכנת רשימת ציוד וסדר פעילויות, ובאמצעות תרגול סימולציות בקליניקה ובבית. בהמשך, למדו יאיר והוריו להעביר את האסטרטגיות שנלמדו בטיפול ליישום בבית.


לאחר כשנה, ביקשו ההורים לחזור לסדרת טיפולים נוספת כיוון שעלו צרכים ואתגרים חדשים. בשיחה מקדימה עם ההורים הם דיווחו על שימוש יעיל במגוון אסטרטגיות: האסטרטגיה של 'עצור' עוזרת ליאיר במצבים שונים, הוא מווסת יותר, שולט יותר בהתנהגותו, וכשאינו שולט בהתנהגות הוא מודע לכך.

כשנשאל יאיר בנוגע ל"שיטות" שעוזרות לו הוא דיווח: 'למדתי להפסיד בכבוד', 'אני זוכר שמשחק זה רק משחק', 'אני מתארגן בלי בעיה בבוקר'.

בסדרה השנייה, שהייתה קצרה יותר, נקבעו מטרות חדשות שהתייחסו לתפקודו בבית לאחר שעות בית הספר. המטרות היו:
1.יאיר יצליח לעבור מפעילות במחשב לארוחת ערב ללא עימות.
2. יאיר יפנה את המחשב לאחותו לאחר חצי שעה ללא וויכוח עימה או עם ההורים.
3. יאיר יצליח להעסיק את עצמו אחר הצהריים למשך כשעה, תוך שהוא נעזר ברשימת פעילויות שהוכנה מראש.

גם במטרות חדשות אלה דיווחו ההורים ויאיר על שיפור משמעותי בסיום הטיפול. בנוסף, ההורים חשו שהם מסוגלים להציב מטרות תפקודיות וברות השגה. ​

© כל הזכויות שמורות למעבדה לשיקום נוירו- קוגניטיבי
×