צוות המחקר
חיה גרינוולד
סטודנטית דוקטורט
יעל לביא-פיטרו
סטודנטית דוקטורט
סופי צ'יפני-איטקין
סטודנטית דוקטורט
עפרה פוסק-רוזנסקי
סטודנטית מוסמך
שיר אונטרמן
סטודנטית מוסמך
שרה נדזבסקי
סטודנטית מוסמך
גליה ברנוביץ
סטודנטית מוסמך
בוגרים.ות (סטודנטים לתואר מוסמך)
טל ואטרו, עדי גרשון, ספיר וינטראוב, שירה זכריה, האיה חוריה, נועה ויטיס ומרים פרנקל, חני זייגר, איילה שטרנשוס, מריה פדואה אבו חלקה, רנא תרתיר, פאטמה אלאג' וזוהר מרוז, שלומית סגל-פיירמן, תאיר שבת, שירה וידיסלבסקי, סופי איטקין, הדס בן צור, וריסה מור, טובי שמואלי אייזנר ,אביה אודלסמן עלפי, ודבורה דיין , רות בן סימון, תחריר אלאג' וניבין מורעב-סילבה
עוזרות מחקר
קרן טרינק, ויוכבד מורגנשטן
תחומי עניין של המעבדה
השתתפות (Participation)
גורמי סביבה (Environmental factors)
תרבות (Culture)
איכות חיים (Quality of life)
קהילה (Community)
מגוון אוכלוסיות: מילדות ועד זקנה (Various populations)
חינוך רפואי ולימודים קליניים (Medical education and clinical studies)
כלים שפותחו במעבדה
כלי זה פותח במעבדה לחקר השתתפות בקהילה וסביבה (חברתית-תרבותית), בביה"ס לריפוי בעיסוק באוניברסיטה העברית. הכלי הינו תצפית מובנית שמטרתה להעריך השתתפות ילדים בפעילויות הגן והיא מבוססת תיאוריה ומחקר ומיועדת למרפאים בעיסוק המטפלים באוכלוסייה זו בסביבה החינוכית. גרסת הכלי העדכנית (SPO-ASD) הותאמה ונבדקה בקרב ילדי גן (גילאי 3-7 שנים) עם אוטיזם הלומדים בגני תקשורת והיא מחולקת לפי מרחבי הגן (שולחנות אוכל, שירותים, לבוש, השתתפות חברתית, פינות הגן, פינת משחק, חצר, שונות)* וכן כוללת התייחסות לגורמים בסביבת הגן אשר תומכים או מגבילים את השתתפות הילדים בפעילויות. הכלי עשוי להתאים גם לילדים עם מוגבלויות אחרות, אך תדרש בחינת רלוונטיות כלל הפריטים וכן לילדים ללא מוגבלויות.
גרסה עדכנית זו היא תוצר של שיתוף פעולה בין המעבדה לאלו"ט. השימוש בכלי מתאים כחלק מתהליך הערכה בריפוי בעיסוק על מנת לאיסוף מידע על הילדים, אשר יוכל לסייע בקביעת מטרות התערבות ובבניית תכנית התערבות מיטבית.
לאחר שתמלאו פרטים אישיים ותבצעו את הרכישה באמצעות כרטיס אשראי, בבקשה פנו לכתובת המייל
anat.golos@mail.huji.ac.il עם צירוף אישור התשלום ונשמח להעביר אליכם: (א) סרטון הסבר ו- (ב) טופס הסכם לשימוש בתצפית.
לאחר שתקבלו את הסרטון וטופס ההסכם לשימוש בתצפית, מלאו את הטופס ושלחו אותו חזרה. לאחר מכ נשלח אליכם חומרים נוספים כולל: (א) אישור לשימוש בכלי; (ב) הנחיות למילוי התצפית; (ג) פורמט התצפית להדפסה; ו-(ד) קובץ אקסל לשימוש בפורמט ממוחשב.
התצפית מיועדת לשימוש אישי של המרפא/ה בעיסוק עם כלל המטופלים שלו/ה ללא הגבלה. במידה והנכם מעוניינים ברכישה מרוכזת לארגון/מקום עבודה עבור מספר מטפלים/ת, ניתן לרכוש זאת בהתאם למופיע בטופס הרישום ולפרטים נוספים מוזמנים לפנות במייל. ניתן לשלב עם השתלמות קצרה או הרצאה בתאום מראש. ניתן לפנות לבירור לגבי שימוש בכלי גם לצרכי מחקר.
לפרטים נוספים נשמח לעמוד לרשותכם.
*קיימת גם גרסה בחלוקה לארבע קטגוריות של עיסוקים רלוונטים (פעילויות טיפול עצמי, משחק, לימודים והשתתפות חברתית) - ניתן לקבל אותה בפניה אישית.
הכירו את כלי ההערכה החדש להשתתפות מתבגרים!
הכלי מיועד לגילאי 14–18, ומאפשר להעריך השתתפות בפעילויות יומיום אופיינות למתבגרים במסגרות חיים שונות: בית הספר, בית וקהילה תוך התייחסות מעמיקה הכוללת מדד אובייקטיבי (תדירות) ומדדים סובייקטיבים (בחירה, חשיבות ושביעות רצון).
לפרטים אודות הכלי ניתן לעיין בפרסום עדכני בכתב העת הסקנדינבי לריפוי בעיסוק
כאן
פרסום אודות מדדי הכלי
Lavie-Pitaro, Y., Weintraub, N., &
Golos, A. (2025). Adolescent participation characteristics: Development and initial psychometric properties of the adolescents participation questionnaire. Scandinavian Journal of Occupational Therapy, 32(1), 2487467.
Link.
רוצים להכיר ולהשתמש לצרכי מחקר בכלים קצרים, מהימנים ותקפים (באנגלית/עברית וערבית) כדי ללמוד על תפיסות ההורים על ילדיהם (ומתבגרים על עצמם) ולהבין את הלך הרוח בארגונכם?
מוזמנים ליצור קשר במייל
anat.golos@mail.huji.ac.il. הכלים מאפשרים ללמוד על תפיסות הורים (ומתבגרים) עם מוגבלויות על החוזקות/עוצמות של ילדיהם ועל הדאגות שלהם בנוגע לתפקוד שלהם וההשפעה על השתתפותם בפעילויות יומיום. הכלים מבוססים על מסגרת הסיווג הבינלאומי לתפקוד, מוגבלות ובריאות (ICF) של ארגון הבריאות העולמי (WHO) ועקרונות של טיפול ממוקד משפחה.
כלים אלו תורגמו בשיתוף עם ד"ר לורי רוזנברג וניתנים לרכישה ישירות דרך אתר ה- CANCHILD
נושאי מחקר במעבדה
ילדים ונוער
- מאפייני ההשתתפות והשפעת גורמי סביבה בקרב ילדים ונוער עם וללא מוגבלויות (כגון ADHD ו-ASD)
- השתתפות, איכות חיים ושגרות משפחתית בקרב ילדים צעירים עם ADHD
- השתתפות ואיכות חיים של ילדים עם ASD בגילאי בי"ס, המשולבים בבתי ספר בחינוך הרגיל.
- השתתפות ותפקוד ילדי מהגרים ומבקשי מקלט בסביבה החינוכית.
- איכות חיים של הורים וילדים עם אפילפסיה ממגזרים שונים בישראל.
- השתתפות, איכות חיים וגורמי סביבה בקרב מתבגרים בחינוך הרגיל ובחינוך האלטרנטיבי (תלמידים תת-משיגים).
- התערבויות ממוקדת השתתפות וסביבה בקרב ילדים ונוער עם מוגבלויות פיזיות ונפשיות.
- השתתפות במשחק בקרב ילדים עם ASD.
-
חוסן, תמיכות והשתתפות בפעילויות יומיום של תלמידי תיכון בתקופת 'חרבות ברזל'.
מבוגרים/זקנים
- איכות חיים של נשים עם מוגבלויות במצבי משבר
- השפעת גורמי חוסן והשתתפות בפעילויות יומיום על איכות חיים ותוצאות בריאות של זקנים מקבוצות שונות החיים בקהילה
- השתתפות חברתית זקנים עם מחלות כרוניות החיים בקהילה
- איכות חיים וניהול בריאות של זקנים מהמגזר החרדי
- הערכת תכניות ניהול בריאות בקרב זקנים החיים בקהילה
- התערבות ממוקדת השתתפות ותפקוד בקהילה בקרב מבוגרים עם מוגבלות מוטורית
פיתוח כלי תצפית להערכת השתתפות לילדי גן בסביבה החינוכית - Structured Preschool Participation Observation (SPO)
- פיתוח התצפית ובחינת מדדים פסיכומטריים
- התאמת ה-SPO לילדים עם ASD בגני תקשורת והשוואה לילדים ללא ASD
- פיתוח גרסה מבוססת-סביבה של כלי ה-SPO-ASD ובחינת תוקף מבחין
בחינת מדדים פסיכומטריים של שאלון השתתפות (CASP) בקרב ילדים עם פגיעות ראש טראומטיות TBI
תרגום ובחינה של כלים המשמשים לתאור עוצמות ילדים ושיתוף בדאגות הוריהם בנוגע לתפקוד, השתתפות ובריאות ילדם, המבוססים על הסיווג הבינלאומי לתפקוד מוגבלות ובריאות (ICF|) של ארגון הבריאות העולמי (WHO) בשיתוף עם ה- CanChild (קנדה)
- כשירות תרבותית בקרב מרפאים בעיסוק.
- תפיסות ועמדות תרבויות של אנשים עם מוגבלות נפשית במסגרות שיקום בקהילה
- פיתוח ובחינה של התערבות רב-ממדית בסביבה החינוכית בקרב ילדים בסיכון עם ו-או חשד לאיחור התפתחותי (במגזר החרדי).
- בחינת יעילות התערבות אם-ילד הממוקדת במשחק בקרב קהילת בני מנשה בישראל: מחקר חלוץ.
- התאמה תרבותית ותוקף פנים של כלי פקטוריאלי להערכת תפקודים ניהוליים לילדים מאוכלוסייה החרדית.
- התאמה תרבותית של פרוטוקול התערבות קוגניטיבית- תפקודית בריפוי בעיסוק לילדים עם ADHD מהמגזר החרדי ומהמגזר הערבי.
- תרגום פרוטוקול התערבות ממוקדת השתתפות והתאמת הסביבה (PREP) ובחינת יעילותו בקרב צעירים עם מוגבלות פיזית.
- תיאור מאפייני האוכלוסייה והערכת שירותים הניתנים במסגרת משחקיות בתחנות לאם וילד במזרח ירושלים.
- התאמת פרוטוקול התערבות קוגניטיבית לאוכלוסיית ילדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית
- פיתוח פרוטוקול התערבות לילדים ומתבגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית: התאמה עקרונות גישה קוגניטיבית תפקודית (בשיתוף עם ד"ר מירי טל סבן)
- פיתוח שירותי ריפוי בעיסוק בקהילה במסגרת לימודים קליניים של סטודנטים
- הערכת צרכים של שירותים עבור אוכלוסיות מגוונות בקהילה
- פיתוח מודלים של הדרכה והוראה באמצעות מקרים
- הערכת צרכים של אוכלוסיות מגוונות בקהילה
ביבליוגרפיה
Lavie-Pitaro, Y., Weintraub, N., &
Golos, A. (2025). Adolescent participation characteristics: Development and initial psychometric properties of the adolescents participation questionnaire. Scandinavian Journal of Occupational Therapy, 32(1), 2487467.
Link.
Shaham, A., Zaguri-Vittenberg, S., &
Golos, A. (2025). Participation patterns and quality of life of children with autism in inclusive education. International Journal of Inclusive Education, 1–18.
Link.
Golos, A., Tartir, R., Fadwa Abo-Halka, M., & Tekuzener, E. (2025). Quality of Early Intervention Program Services in Mother-Child Health Care Centers for At-Risk Population: Multiple Perspectives. Physical & Occupational Therapy In Pediatrics, 1-17.
Link.
Golos, A., Weintraub Paz, S., & Zaguri-Vittenberg, S. (2025). Home and Community Participation Patterns, Quality of Life and Family Routines among Preschool Children with ADHD. Journal of Developmental and Physical Disabilities.
Link.
Khourieh, H., Fogel-Grinvald, H., &
Golos, A. (2025). Participation and quality of life among older adults: Comparison study of ethnic majority and minority groups. American Journal of Occupational Therapy, 79, 7902180120.
Link.
Fogel-Grinvald, H., Maeir, A., &
Golos, A. (2025). Older adults' engagement in meaningful activities and quality of life during COVID-19: A Mixed-methods study. The American Journal of Occupational Therapy, 79, 7901205060.
Link.
Zaguri-Vittenberg, S.,
Golos, A., & Budman, J. (2024). Participation in health-promoting activities of mothers of young children post-man-made disaster caused by terrorist attack. Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy. Advance online publication.
Link.
Tal-Saban , M., Biran, S., Fogel-Grinvald, H., &
Golos, A. (2024). The Effect of a Mindfulness Course on Self-Compassion Among Occupational Therapy Students. Mindfulness, 15, 2622-2631.
Link.
Rosenberg, L., Zecharia, S., Gilboa, Y., &
Golos, A. (2024). Preparing Adults with Cerebral Palsy to Move from Assisted to Independent Living. Canadian Journal of Occupational Therapy. 2024;0(0). doi:10.1177/00084174241274743" target="_blank" title="to the article">Link.
Rosenberg, L., Zecharia, S., Gilboa, Y., &
Golos, A. (2024). Managing the move from assisted to independent living: an inclusive qualitative study among adults with cerebral palsy. Disability and Rehabilitation, 1–8.
Link.
Golos, A., Vidislavski, S., & Anaby, D. (2023). Participation Patterns of Israeli Children with and without Autism, and the Impact of Environment. Physical and Occupational Therapy in Pediatrics, 1-18
Link.
Golos, A., Budman, J. R., Shterenshus, A., & Traub Bar-Ilan, R. (2023). The Pictorial Interview of Children's Metacognition and Executive Functions (PIC-ME): Cultural Adaptation for Ultra-Orthodox Jewish Populations. Occupational Therapy International. 4832354, 1-12.
Link.
Golos, A., Zyger, C., Lavie-Pitaro, Y., & Anaby, D. (2023). Improving Participation among youth with disabilities within their unique socio-cultural context during COVID-19 pandemic: Initial evaluation. International Journal of Environmental Research and Public Health. 20, 1338.
Link.
Sinvani, R. T.,
Golos, A., Ben Zagmi, S., & Gilboa, Y. (2023). The relationship between young children's graphomotor skills and their environment: A cross-sectional study. International Journal of Environmental Research and Public Health. 20, 1338.
Link
Golos, A., Ben-Zur, H., & Itkin Chapani, S. (2022). Participation in preschool activities of children with autistic spectrum disorder and comparison to typically developing children. Research in Developmental Disabilities; 127: :104252.
Link
Golos, A., Chapani Itkin, S., & Ben-Zur, H. (2021). The Structured Preschool Participation Observation (SPO) for Children with ASD: Adaptation, Initial Psychometric Properties, and Children's Participation. Physical and Occupational Therapy in Pediatrics, 42(2):198-214.
Link
Golos, A., Mor, R., Fisher, O., & Finkelstein, A. (2021). Clinicians' views on the need for cultural adaptation of intervention for children with ADHD from the Ultra-Orthodox community. Occupational Therapy International, 21, 1-13.
Link
Shabat, Y., Fogel-Grinvlad, H., Anaby, D., &
Golos, A. (2021). Participation characteristics of children and youth, aged 6-14, with and without ADHD, and the impact of environmental factors. International Journal of Environmental Research and Public Health. 18(2), 537.
Link
Golos, A., & Freiman, S. (2021). Pilot study of a play-based intervention enrichment program using board games for mothers and children from a culturally challenged immigrant group. Journal of Occupational Therapy, Schools, &Early Intervention, 15(1):14-30.
Link
Stahl, E., &
Golos, A. (2021). Supervision of occupational therapy students in youth mental health wards. The Israeli Journal of Occupational Therapy. 30(1): H42-H57. (In Hebrew).
Golos, A., & Tekuzener, E. (2021). Student and supervisor perspectives on the effectiveness of community-based placements for occupational therapy students. BMC Medical Education. 21:73, 2-12.
Link.
Golos, A., & Weintraub, N. (2020). Culture and gender differences in children's frequency of participation in preschool daily activities. The Israeli Journal of Occupational Therapy. 29(3): H56-H72.
Golos, A., & Weintraub, N. (2020). The psychometric properties of the Structured Preschool Participation Observation (SPO). Physical and Occupational Therapy in Pediatrics. 40(5):582-94.
Link.
Golos, A., & Tekuzener, E. (2019). Perceptions, expectations and satisfaction levels of occupational therapy students prior to and after practice placement and comparison of practice placement models. BMC Medical Education. 19(1):324.
Link
Golos, A., Revach, A., & Cohen, T. (2019). Cultural competence in occupational therapy. The Jerusalem Intercultural Center. 1-8. (In Hebrew)
Golos, A., & Bedell, G. (2017). Responsiveness and discriminant validity of the Child and Adolescent Scale of Participation (CASP) across three years for children and youth with traumatic brain injury. Developmental Neurorehabilitation. 21(7):431-8.
Link
Golos, A., & Bedell, G. (2016). Psychometric properties of the Child and Adolescent Scale of Participation (CASP) across a 3- year period for children and youth with traumatic brain injury. NeuroRehabilitation. 38:311-319.
Link.
Golos, A., & Weintraub, N. (2015). The Structured Preschool Participation Observation (SPO). The Israeli Journal of Occupational Therapy. 24(2-3):H59-H72. (In Hebrew)
Golos, A., Sarid, M., Weill, M., Yochman, A., & Weintraub, N. (2014). The influence of environmental factors on the development of Ultra-Orthodox preschool boys in Israel. Israel Journal of Occupational Therapy. 23(1), H326-H342. (In Hebrew).
Golos, A., Sarid, M., Weill, M., & Weintraub, N. (2013). The Influence of Early Intervention Length on the Participation of Low Socio-Economic At-Risk Preschool Boys: A Two Group Control Study. Journal of Occupational Therapy, Schools, & Early Intervention. 6:188–202.
Link