שיקום היד
שימוש במודל ה ICF להבנה של ההשלכות של פגיעות בגפה עליונה
תזות בנושא
נטע רוגב
רגישותם של כלי הערכה לדרגות חומרת תסמונת ה – Trigger Finger מדידת מרכיבים ברוח מודל ה - (International classification of Functioning, Disability and Health (ICF : תפיסת איכות החיים, הסטטוס התפקודי, מיומנויות מוטוריות של היד וכוח אחיזה.
יעל אפלבאום
פרופיל של אוכלוסיה הסובלת מ- Trigger Finger: השלכות על איכות חיים, תפקוד ומיומנויות מוטורית.
עדי עטייה
בדיקת תוצאות הטיפול הניתוחי לשחרור Finger Trigger במדדים של איכות חיים, תפקוד יומיומי ותפקודי גוף.
אביגיל הורביץ
Hand function, participation and quality of life among people with hand conditions
פרסומים בנושא פגיעות גפה עליונה
Langer, D., Luria, S., Maeir, A., & Erez, A. (2014). Occupation based Assessments and Treatments of Trigger Finger: A Survey of Occupational Therapists from Israel and the United States. Occupational therapy international.
Link
Langer, D., Luria, S., Erez, A. B. H., Michailevich, M., Rogev, N., & Maeir, A. (2015). Stenosing flexor tenosynovitis: Validity of standard assessment tools of daily functioning and quality of life. Journal of Hand Therapy, 28(4), 384-388.
Link
Langer, D., Maeir, A., Michailevich, M. Applebaum, Y., & Luria, S. (2016). Using the international classification of functioning to examine the impact of trigger finger. Disability and rehabilitation, 38(26), 2530-2537.
Langer, D., Luria, S., Michailevich, M., & Maeir, A. (2016). Long-term functional outcome of trigger finger. Disability and rehabilitation, 1-6.
Link
Langer, D. , Maeir, A., Michailevich, M., & Luria, S. (2017). Evaluating Hand Function in Clients with Trigger Finger. Occupational Therapy International, 1-8. 0.821; 57/65; 20.
שכיחות של הפרעות שלד שריר בקרב שינניות
מחקר משותף עם הגב' שיפרה נתנאלי וד"ר שי לוריא מהמרכז הרפואי של הדסה בשיתוף עם סטודנטיות לריפוי בעיסוק שנה ג במסגרת קורס סמינר מחקר תשע"ז
Netanely , S., Luria, S., & Langer, D. (2020). Musculoskeletal disorders among dental hygienist and students of dental hygiene. International Journal of Dental Hygiene, 18(2), 210-216.
Link
כלי הערכה בשיקום היד
Langer, D., Melchior, H., & Mazor-Karsenty, T. (2022). Grip strength in healthy Israeli adults: Comparison to internationally reported normative data. Work, 71(3), 787-794.
Link
התחלואה העולמית בסרטן עולה בעשורים האחרונים חלה התקדמות משמעותית באבחון מוקדם ובטיפול בסרטן שהובילה לעלייה בשיעור המחלימים. יחד עם זאת, רבים מהמתמודדים עם סרטן חווים ירידה תפקודית ופגיעה באיכות החיים בעקבות המחלה והטיפולים, גם שנים לאחר ההחלמה. שירותי הריפוי בעיסוק המוצעים לאוכלוסייה זו בארץ הינם מוגבלים זאת למרות הצורך בטיפול שיקומי ותפקודי שעולה מהמחקר בתחום. המחקרים בתחום מתבצעים בשיתוף פעולה עם המחלקה האונקולוגית שירות הריפוי בעיסוק במרכז הרפואי שערי צדק. מטרת המחקרים בתחום זה הינה ביצוע סקר צרכים עבור אבחנות אונקולוגיות שונות עם התמקדות בסרטן שד, בחינת יעילות טיפולים, פיתוח קורסים להכשרת מרפאות בעיסוק לטיפול ריפוי בעיסוק לנשים המתמודדות עם סרטן שד. לצד המחקר נפתח קורס מסטר ראשון בתחום האונקולוגי בשנת 2019 בבית הספר וב- 2022 הועברה השתלמות למרפאות בעיסוק במרכז הרפואי שערי צדק.
תזות בנושא
שלומית טנדלר
מחקר גישוש לבחינת השלכות סרטן השד על איכות חיים, השתתפות ותפקודי גוף בקרב נשים בישראל
סתיו הלל
Feasibility and potential effectiveness of implementing the 'Take Action' program in Israeli women with breast cancer
חני ג'ייקובס
Risk Reducing Mastectomy: Functional and Sensory Motor Status
סטודנטיות
ורד רובחה וייס
Cognitive profile of adults during the first year from cancer diagnosis: Correlation with self-efficacy, coping strategies and emotional state
פרסומים בנושא סרטן שד
Langer, D., Tendler, S., & Bar-Haim Erez, A. (2023). A broad perspective on breast cancer: Participation, quality of life and return to work throughout the recovery process. Work, 75, 325-337
Link
הדרה טכנולוגית ומגיפת COVID-19: הקשר בין שימוש באמצעי תקשורת לבין רווחה אישית בקרב זקנים
המחקר התבצע במסגרת סמינר מחקר שעסק בהשלכות מגיפת הקורונה בתשפ"א. שלוש סטודנטיות מצטיינות – שרון גולדמן, אל ד'לור, שרה פלש - ייצגו את ביה"ס בכנס השנתי של ה AOTA 2022 ואף כתבו מאמר בנושא.
פרסומים בנושא
Goldman, S., Langer, D., Delore, E., Flesh, S., & Mazor-Karsenty, T. (2022). Digital Exclusion and COVID-19: Does Communication Technology Correlate with Wellbeing. Annual Conference of the American Occupational Therapy Association (AOTA), San Antonio, March 2022.
Goldman, S., Delore, E., Flesh, S., Langer, D., & Mazor-Karsenty, T. (2022). Digital Exclusion and COVID-19: Does Communication Technology Correlate with Wellbeing. Physical and Occupational Therapy in Geriatrics.
Link
ממשבר להזדמנות – איתור מוקדם של טרום-שבריריות במהלך אשפוז אקוטי בקרב בני 65+. בשיתוף עם המחלקה הגריאטרית בביה"ח שערי צדק וד"ר רוני שנקר
אוכלוסיית העולם מזדקנת במהירות, בשל שיעורי פוריות נמוכים ותוחלת חיים ארוכה. במדינת ישראל בשנת 2018 מנתה אוכלוסיית הזקנים בישראל מיליון נפשות, וקצב הגידול שלה היה יותר מכפול מזה של האוכלוסייה הכללית. העלייה בגיל מתאפיינת בירידה הדרגתית בתפקוד, ועליה בסיכון לתחלואה. אחת התסמונות השכיחות בקרב זקנים היא שבריריות המתבטאת בהתדרדרות תפקודית של האדם וביכולותו להתמודד עם גורמי דחק.
מטרות הפרויקט הנוכחי למצוא את הכלי היעיל ביותר לאיתור מוקדם של זקנים טרום שבריריים במהלך אישפוז אקוטי
סטודנטיות
קורל לב
הגר ויטנשטיין
הורים למתבגרים עם אוטיזם בתפקוד גבוה מדווחים על מצוקה הורית ולחץ נפשי גבוהים וכן על נטל טיפולי ודאגה להצלחת ילדיהם, יותר מאשר הורים לילדים עם אוטיזם ואבחנות נוירו התפתחותיות אחרות. תחושות אלו תורמות לתפיסת מסוגלות הורית מופחתת. ישנו חוסר גדול בהתערבות מובנית לצורך שיפור החוסן ההורי וקידום השתתפות המתבגר בחיי היומיום.
OT-ParentShip הינה תכנית טיפול רב מימדית שפותחה ותוקפה עבור הורים למתבגרים עם אוטיזם. מטרת התכנית היא לקדם את החוסן ההורי בהקשר להורות לילד עם אוטיזם (כגון- ניהול התנהגות, לחץ, ידע, ביטחון), למצוא מענה לצרכים הפסיכולוגיים הבסיסיים של אותם הורים אשר מקדמים את היכולת ההורית שלהם וכן לשפר את השתתפות המתבגר ביומיום באמצעות שינוי ההתנהלות של ההורה.
פרוטוקול ההתערבות
Mazor-Karsenty, T., Wachspress, B., & Maeir, A. (2017). OT Parentship- a coaching based intervention for parents of adolescents with high functioning autism spectrum disorder: Treatment Manual. Jerusalem, IL: School of Occupational Therapy, Faculty of Medicine, Hebrew University
קורסי הכשרה
בספטמבר 2020 החל קורס ההכשרה הראשון על פי פרוטוקול ההתערבות של OT Parentship. הקורס ארך 5 ימים ובסיומו השלבו חמשת המרב"ע שהוכשרו בו במחקר ה RCT על הפרוטוקול.
בוגרות הקורס
עינב כחלון, יעל ספרא, מיה ליבנד, לאה ליבנה, נגה כהן- הוסמכו ביולי 2023
תזות שהוגשו בנושא
בתאל ווקספרס
Content validity of the Parentship Protocol: A multidimensional intervention for parents of adolescents with high functioning autism spectrum disorder. 2017
Wachspress, B., Maeir, A. & Mazor-Karsenty, T. (2018). Content validity of the Parentship Protocol: A multidimensional intervention for parents of adolescents with high-functioning autism spectrum disorder. Physical & Occupational Therapy in Pediatrics.
Link
עינב כחלון
תפיסות הורים בנוגע להשתתפותם בהתערבות רב מימדית להורים למתבגרים עם אוטיזם בתפקוד גבוה. 2020
Kahlon, E., Wachspress, B., Berger, I., Maeir, A., & Mazor-Karsenty, T. (2023). A qualitative study on parents of autistic adolescents' experience of OT-ParentShip: A family-centred intervention. Australian Occupational Therapy Journal.
Link
הדס גולדברגר
השוואה בין אבות לאימהות של מתבגרים עם אוטיזם בתחומי איכות חיים, דחק כללי וחוסן הורי. 2022
מחקר פיילוט
Wachspress, B., Kahlon, E., Maeir, A., Berger, I., & Mazor-Karsenty, T. Feasibility of a MULTI-Dimensional Coaching Based Intervention for Parents of Adolescents with Autism. International Society for Autism Research (INSAR) 2020 Annual Meeting, Seattle, May 2020
Wachspress, B., Kahlon, E., Maeir, A., Berger, I., & Mazor-Karsenty, T. Feasibility of the OT Parentship: An intervention program for parents of adolescents with autism-A pilot study. The Israeli Meeting for Autism Research (IMAR), Beer-Sheva, Feb. 2022
ישנן ראיות מחקריות לכך שלהניעה לשליטה (mastery motivation) יש תפקיד חשוב בהתפתחות של ילדים. יחד עם זאת, חסר מחקר בתחום זה בישראל, הן בקרב פעוטות וילדים טיפוסיים והן בקרב פעוטות וילדים עם הפרעות נוירו-התפתחותיות. הבנה טובה יותר של התפתחות ההניעה לשליטה בקרב ילדים טיפוסיים הינה הכרחית על מנת להבין את היכולות והקשיים של ילדים עם הפרעות נוירו התפתחותיות בתחום זה. הבנה טובה יותר של גורמים המאפשרים או מגבילים את ההתפתחות של הניעה לשליטה עשויה לסייע בהכוונה ומיקוד של תהליך ההערכה וההתערבות בריפוי בעיסוק.
מטרות המחקר: 1. לחקור את הקשר בין הניעה לשליטה לבין תפקוד ניהולי (executive function) , עיבוד חושי (sensory processing), השתתפות ומתח הורי בפעוטות ובילדים טיפוסיים וכן בפעוטות ובילדים עם הפרעות נוירו-התפתחותית בגילאי 6 חודשים עד 6 שנים. 2. להשוות את תפיסת האם לגבי ההניעה לשליטה של ילד/תה לתפיסת הצוות החינוכי בילדים עם הפרעה נוירו-התפתחותית בגילאי 6 חודשים עד 6 שנים
סטודנטיות
חלי שורץ
טל קצובר-דואק
רוזלין מטר
נעם אהרון
"יד ביד"- ערכה עבור המרפא/ה בעיסוק לניהול התרגול בתחום המיומנויות המוטוריות העדינות בסביבה הביתית לילדים בגילאי 6-3. מטרת הערכה לייעל את עבודת המרפא/ה בעיסוק בפיתוח המיומנויות המוטוריות העדינות של ילדים. הערכה נבנתה ואוירה ע"י יונית ברויאר בהנחיית ד"ר טל מזור-קרסנטי, כפרויקט סיכום במסגרת לימודי מוסמך בביה"ס לריפוי בעיסוק באוניברסיטה העברית.
מה כוללת הערכה?
- הנגשה של מידע עדכני מהספרות, כגון עקרונות טיפוליים שנמצאו יעילים מבחינה מחקרית, המלצות מפי חוקרים בכירים בתחום, וכן התייחסות לרצף ההתפתחותי ומכלול המרכיבים הנדרשים בפיתוח מיומנויות ידניות.
- מאגר של כ 170 פעילויות מצוירות זמינות לשימוש + לוח להדבקה על מנת לייעל את ניהול התרגול בסביבה הביתית, המשמעותי עבור הכללה של המיומנות הנלמדת בטיפול.
ערכה
מחקר זה עסק בבחינת השאלה התאורטית האם הפרעה בויסות חושי הינה הפרעה נפרדת מהפרעת קשב והיפראקטיביות, ברקע התחלואה הנלווית הגבוהה שיש בין שתי ההפרעות הללו.
Yochman, A & Mazor-Karsenty T. (2014). The relationship between ADHD and SMD. In I. Berger & A. Maeir (Eds.), ADHD - A transparent impairment, clinical, daily-life, and research aspects in diverse populations (pp. 45-70). New York: Nova Science Publishers, Inc.
Mazor-Karsenty, T., Parush, S., Bonneh, Y., & Shalev, L. (2015). Comparing the executive attention of adult females with ADHD to that of females with sensory modulation disorder (SMD) under aversive and non-aversive auditory conditions. Research in Developmental Disabilities, 37, 17- 30.
Link
Mazor-Karsenty, T., Shalev, L., Parush, S., & Bonneh, Y. (2018). Perception of aversive auditory stimuli is different in SMD and ADHD. The American Journal of Occupational Therapy, 72 (6).
Link
Mazor-Karsenty, T., Parush, S., & Shalev, L. (2019). Sustained attention in sensory modulation disorder and attention deficit hyperactivity disorder. Research in Developmental Disabilities, 88, 22-29.
Link