כניסה

תקנון הנחיית תלמידי מוסמך במסגרת החוג למדעים ביו-רפואיים

המסמך כתוב בלשון זכר אך מתייחס לשני המינים
מנחה של תלמיד מוסמך בחוג למדעים ביו-רפואיים (להלן מדב"ר) יכול להיות אחד מחברי החוג למדב"ר, אשר שייך לאחת (או יותר) מהמגמות של החוג, ובעל דרגה אקדמית של מרצה ומעלה באוניברסיטה העברית.
בחוג למדב"ר קיימות 5 מגמות לימוד:
-    המגמה לביוכימיה, מטבוליזם ואנדוקרינולוגיה - ראש המגמה: פרופ' רונית שרון
-    המגמה לביולוגיה של התא, אימונולוגיה וחקר הסרטן - ראש המגמה: פרופ' עודד בהר.  
-    המגמה לגנטיקה של האדם - ראש המגמה: פרופ' דרור שרון
-    המגמה למיקרוביולוגיה - ראש המגמה: פרופ' אלון ורבורג. 
-    המגמה לנוירוביולוגיה - ראש המגמה: פרופ' אלכס בינשטוק

חברי החוג למדב"ר

  • הסגל האקדמי הבכיר של המכון למחקר רפואי ישראל קנדה (IMRIC) מוכרים כחברי החוג למדב"ר מתוקף מעמדם.
  • חוקר/רופא (מביה"ח המסונפים לפקולטה) שאינו נמנה על סגל IMRIC (ובעל מינוי אקדמי באוניברסיטה), המבקש להנחות תלמיד/ים לתארים מתקדמים בחוג למדב"ר, רשאי להגיש בקשה רשמית להצטרף כחבר בחוג.
הליך הגשת הבקשה נעשה מול ראש החוג למדב"ר, ראש המגמה (אליה הוא מבקש להצטרף) ומול מזכירות החוג. הפונה יקבל מהחוג מכתב בו יפורטו אילו מסמכים ומידע עליו להגיש, וכמו כן מה יהיו חובותיו וזכויותיו כחבר בחוג. 
בתום ההליך, במידה ובקשת החברות תאושר, יצורף כחבר בחוג (במגמה שאליה ביקש להצטרף), ושמו יתווסף באתר החוג לרשימת חברי המגמה/ות יחד עם נושא המחקר (רשימה ממנה התלמידים יכולים לבחור מנחים ללימודי תואר המוסמך בחוג).
כמנחה משנה רשאי להנחות: חבר סגל בעל תואר Ph.D או M.D במסלולי המינויים הבאים: חוקרים, אורחים, מסלול קליני, מסלול נלווה, מסלול מקביל(מורים בכירים בלבד), מורים מן החוץ, חברי הוראה, וכן – חברי סגל בעלי מינוי במסלול הרגיל בדרגת מרצה לפחות מאוניברסיטה אחרת בארץ. צירוף מנחה המשנה מותנה בהמלצת יו"ר המגמה ובאישור יו"ר הוועדה ללימודים מתקדמים.

חובות חבר בחוג למדב"ר

הוראה - כל חבר חוג המנחה תלמידים לתארים מתקדמים חייב ללמד במסגרת ההוראה הפרה קלינית שבאחריות החוג למדב"ר הניתנת לבתי הספר של הפקולטה ו/או במסגרת ההוראה הקלינית של תלמידי רפואה, ו/או במסגרת ההוראה ללימודים מתקדמים בחוג.
הנחיה ראויה - חבר בחוג המנחה תלמיד/ים לתארים מתקדמים מתחייב להנחות את התלמיד באופן ראוי ומכובד. לתת לו את התשתית, הכלים, ההדרכה והידע המיטביים הנחוצים על מנת לבצע את המחקר כראוי. המנחה יהיה זמין לדון עם התלמיד בתוצאות המחקר, לתכנון מחקרים נוספים ולעיבוד תוצאות המחקר. על המנחה להעניק לתלמיד זמן ראוי לייעוץ ולמתן הערות על העבודה בזמן סביר. באחריות המנחה לעקוב אחר התקדמות התלמיד במחקר על מנת להבטיח עמידה בלוח הזמנים המוקצה לתואר מוסמך (שנתיים מתחילת התואר) או בלוח הזמנים המוקצה למעבר למסלול הישיר.
באחריות המנחה לתת לתלמיד כלים וייעוץ גם בתחום של כתיבה מדעית (עבור כתיבת התיזה) והצגת תוצאות. 
המנחה יוודא שהתלמיד מוכן כראוי למבחן המוסמך/מעבר למסלול ישיר – התלמיד יציג בפני המנחה ורצוי גם בפני קבוצת המחקר את הכנתו על המאמרים ולהצגת המחקר שעשה.
מלגת מחיה - על המנחה לשלם לתלמיד מלגת מחיה חודשית בהתאם לתקנון המלגות האוניברסיטאית. תקנון מלגות מחיה
השתתפות בבחינות - חבר בחוג למדב"ר מחויב להשתתף בבחינות גמר למוסמך, בבחינות מעבר למסלול ישיר לדוקטורט ובשיפוט עבודות מוסמך של תלמידי החוג.
התנהלות ע"פ תקנון הנחיית סטודנטים/ות לתארים מתקדמים באוניברסיטה העברית - חובת המנחה להתנהל בהתאם לתקנון זה, גם במקרים של רצון להפסיק הנחייה של תלמיד.

הליך מינוי ועדות לבחינות מוסמך/ בחינות מעבר למסלול הישיר לדוקטורט

באחריות ראש המגמה למנות ועדות בוחנים לתלמידי המגמה שלו.
הליך מינוי ועדה לבחינת מוסמך יתחיל רק לאחר שהמנחה של התלמיד יעביר למזכירות התלמידים ציון וחוות דעת על עבודת המוסמך, ובכך מאשר את העבודה להמשך שיפוט.
ראש המגמה יקבל לידיו את תקציר עבודת התלמיד וע"פ שיקול דעתו המקצועית ובהתאם לתחום המחקר של התלמיד הנבחן, ימנה ועדת שופטים לבחינה. מנחה התלמיד רשאי להעביר לראש המגמה המלצות לשופטים אפשריים. ראש המגמה יחליט, על פי שיקוליו, אם לפנות לשופטים המוצעים או לאו.
ראשי המגמות, יחד עם מזכירות החוג, ינהלו רישום של השתתפות חברי המגמה בבחינות השונות, כולל ציון התפקידים שמלאו בבחינה. ראשי המגמות ידאגו לשמור על חלוקה מאוזנת של ההשתתפות בבחינות בין כל חברי המגמה שלהם.
על מנת לשמור על חלוקה הוגנת, חבר מגמה אחת שהתבקש לבחון תלמיד ממגמה אחרת, יעדכן על כך את ראש המגמה שלו, זאת על מנת שיהיה תיעוד אצל ראש המגמה כי השתתף בבחינה של מגמה אחרת.
חבר מגמה אשר בתקופה מסוימת (התחומה בטווח תאריכים) אינו יכול להשתתף כחבר בבחינות, יעדכן על כך מראש (עד כמה שניתן) את ראש המגמה שלו. ראש המגמה ישתדל להתחשב במקרים אלה, ולאחר סיום התקופה, החבר ישובץ שוב להשתתפות בבחינות וישלים את חובותיו.
מובהר בזאת כי ההשתתפות בבחינות מוסמך ובחינות מעבר למסלול הישיר לדוקטורט, שיפוט עבודות מוסמך ומתן מאמרים לבחינות, הינם חלק בלתי נפרד מחברות בחוג למדב"ר.
חבר שיסרב להשתתף בפעילויות אלו, זכאותו להנחיית תלמידים במסגרת החוג תבחן בשנית ובמקרים חריגים אף עלול להישלל.
בחינות גמר למוסמך/ מעבר למסלול ישיר לדוקטורט מתקיימות במתכונת של בחינה בע"פ. משך הבחינה 60 דקות.

תפקידי השופטים בבחינת הגמר למוסמך

יו"ר הבחינה:

  • קורא ומעריך את התיזה של התלמיד.
  • נותן מאמר לבחינה לתלמיד.
  • אחראי לניהול תקין ונאות של הבחינה (כולל שמירה על לוח הזמנים, מתן הזדמנות ראויה לתלמיד לומר את דבריו ולענות על השאלות, שמירה על שיח מכובד ואווירה נינוחה).

שופט #1:

 קורא ומעריך את התיזה.

שופט #2:

נותן מאמר לבחינה לתלמיד.
השופטים שקיבלו  לידם את התיזה לקריאה, יקראו ויעבירו ציון וחוות דעת למזכירות התלמידים טרם מועד הבחינה.  אין לעכב מתן ציון על עבודת התלמיד.
במקרים חריגים, בהם קורא העבודה סבור כי העבודה דורשת תיקון נרחב טרם ניתן לתת עליה ציון, עליו להגיש דו"ח מפורט ולציין כי הציון על העבודה יינתן רק לאחר שיבוצעו התיקונים והעבודה תקרא מחדש על ידו.
השופטים, אשר תפקידם לתת מאמר לתלמיד, נדרשים לשלוח לתלמיד את המאמר לא יאוחר מ-3 שבועות טרם הבחינה, זאת על מנת לאפשר לתלמיד זמן ראוי להתכונן לבחינה.
השופט לא ייתן מאמר פרי עטו לתלמיד (או מאמר שהוא אחד מבין מחבריו).
בתום הבחינה, השופטים יחליטו יחד על הציון אשר יינתן לבחינה, יחתמו שלושתם על טופס הבחינה ובאחריות יו"ר הבחינה להעביר את טופס הבחינה למזכירות התלמידים.
בכל מקרה, חל איסור לעכב מתן ציון של הבחינה.
במקרים חריגים בהם חברי הועדה חלוקים בדעתם על הציון של הבחינה ו/או סבורים כי הייתה בעיה בבחינה, הציון יעוכב, וראש הבחינה יעדכן על כך לאלתר את ראש המגמה והעניין ייבדק.

תפקידי השופטים בבחינת המעבר למסלול הישיר לדוקטורט

יו"ר הבחינה:

אחראי לניהול תקין ונאות של הבחינה (כולל שמירה על לוח הזמנים, מתן הזדמנות ראויה לתלמיד לומר את דבריו ולענות על השאלות, שמירה על שיח מכובד ואווירה נינוחה).

שופט #1:

נותן מאמר לבחינה לתלמיד.

שופט #2:

נותן מאמר לבחינה לתלמיד.
השופטים, אשר תפקידם לתת מאמר לתלמיד, צריכים לשלוח לתלמיד את המאמרים לא יאוחר מ-3 שבועות טרם הבחינה, זאת על מנת לאפשר לתלמיד זמן להתכונן כראוי לבחינה.
שופט לא ייתן מאמר פרי עטו לתלמיד (או מאמר שהוא אחד מבין מחבריו).
בתום הבחינה, השופטים יחליטו יחד אם התלמיד עבר בהצלחה את מבחן המעבר למסלול הישיר (או שלא), יחתמו שלושתם על טופס הבחינה ובאחריות יו"ר הבחינה להעביר את טופס הבחינה למזכירות התלמידים.
במקרים חריגים בהם חברי הועדה חלוקים בדעתם ו/או סבורים כי הייתה בעיה בבחינה, ההחלטה תעוכב, וראש הבחינה יעדכן על כך לאלתר את ראש המגמה והעניין ייבדק.

קביעת מועד הבחינה

בשני סוגי המבחנים (מוסמך רגיל או מעבר למסלול הישיר לדוקטורט), התלמיד יקבל ממזכירות החוג את שמות חברי הועדה ועליו לפנות אליהם ולתאם עמם מועד לבחינה. על התלמיד להיבחן בפרק זמן של כחודש ימים ממועד קבלת שמות חברי הועדה, ועל כן חברי הועדה מחויבים למצוא זמן בלוח הזמנים שלהם לקיום הבחינה במועד. כל חריגה מעבר ללוח זמנים זה, עשויה לפגוע בתלמיד.
×