כניסה

תואר בוגר בריפוי בעיסוק (BOT)​​​

מה זה ריפוי בעיסוק?

מקצוע הריפוי בעיסוק הוא מקצוע רפואי-שיקומי-חינוכי. מרפאים/ות בעיסוק מסייעים/ות למקבלי השירות (אנשים בסיכון ומטופלים) לתפקד במגוון פעילויות ועיסוקים משמעותיים עבורם בתחומים שונים כגון, טיפול עצמי, עבודה, לימודים, שעות הפנאי, ולהשתלב בשגרת החיים. הטיפול נעשה תוך התייחסות ליכולותיהם הקוגניטיביות, הפיזיות, הנפשיות והחברתיות של מקבלי השירות, ולסביבה בה הם מתפקדים.
עבודת הריפוי בעיסוק כוללת איתור אוכלוסיות בסיכון למניעת מצבי חולי ומוגבלות, אבחון והערכת אוכלוסיות עם קשיים תפקודיים, ייעוץ והדרכה בבעיות תפקודיות, התאמת ציוד ואביזרים וארגון סביבת התפקוד, שיקום תפקודי, שמירה על תפקוד קיים ומניעת נסיגה.
העבודה בריפוי בעיסוק מאפשרת הזדמנויות רבות ליוזמה, חדשנות ויצירתיות. מרפאים/ות בעיסוק עובדם עם מגוון גילאים רחב (פגים, תינוקות, ילדים, מתבגרים, מבוגרים, קשישים), עם מגוון מצבי בריאות (מחלות פיזיות ונפשיות, לקויות התפתחותיות, מוגבלויות עקב תאונות וכד'). בדרך כלל עובדים עם צוותים רב מקצועיים במגוון מסגרות חינוכיות, רפואיות, קהילתיות, כגון בתי ספר וגני ילדים, מרפאות לבריאות האם והילד, מרכזי שיקום, בתי אבות, מרפאות ובבתי חולים ובית המטופל. בנוסף, בזכות ההכשרה הייחודית, לעיתים, מרפאים/ות בעיסוק משתלבים/ות בחברות היי-טק, סטארט-אפים ותעשייה.

עיקרי התכנית

בית הספר לריפוי בעיסוק הוא אחד מבתי-הספר של הפקולטה לרפואה. תכנית לימודי הבוגר בריפוי בעיסוק נמשכת 3.5 שנים (7 סמסטרים), וכוללת קורסים תיאורטיים במקביל ללימודים קליניים אשר ביחד מדגישים את הקשר בין גוף ונפש. בסיומם יוצאים הבוגרים עם תואר ראשון בריפוי בעיסוק, אשר עם השלמתו ניתן לגשת למבחן הרישוי של משרד הבריאות.
הלימודים התיאורטיים כוללים קורסים מגוונים בריפוי בעיסוק המתמקדים בהבנת יחסי הגומלין שבין מצבו הבריאותי של האדם, העיסוקים שהוא רוצה או צריך לבצע, הסביבות בהן הוא פועל, והשפעתם על תפקודו. הקורסים גם מתמקדים באבחון וטיפול באוכלוסיות עם מצבי בריאות שונים המתמודדים עם מגוון קשיים בתפקוד. בנוסף, נלמדים קורסי בסיס בתחומי ידע שונים עליהם מתבסס המקצוע כגון מדעי הרפואה, פסיכולוגיה, סוציולוגיה ויסודות המחקר.
הלימודים התיאורטיים משולבים עם הכשרות קליניות מעשיות, המתקיימות במסגרות רפואיות, שיקומיות, חינוכיות וקהילתיות בכל רחבי הארץ. בהכשרות הקליניות הסטודנטים/ות מתנסים בעבודה מקצועית וחדשנית של מרפאים/ות בעיסוק בתחומי הילדים, השיקום, הגריאטריה ובריאות הנפש. ההתנסות בקליניות השונות מאפשרים חיבור ישיר בין התיאוריה לפרקטיקה.

אודות התכנית

הלימודים בריפוי בעיסוק כוללים קורסים תיאורטיים במקביל ללימודים קליניים ומכינה את הבוגרים/ות למבחני ההסמכה של משרד הבריאות אותם נדרשים/ות לעבור על מנת לקבל רישיון לעבוד כמרפאים/ות בעיסוק בישראל.

הלימודים התיאורטיים

הלימודים התיאורטיים מתפרסים על-פני כל שנות הלימוד, ונחלקים למספר תחומים מרכזיים: ריפוי בעיסוק, מדעי הרפואה, מדעי החברה וההתנהגות, מדע העיסוק ומחקר. תוכנית הלימודים היא הדרגתית כאשר הנושאים נלמדים נדבך על נדבך לאורך שנות הלימוד.
מדע העיסוק הוא התשתית התיאורטית לעשייה הקלינית בריפוי בעיסוק ומהווה בסיס להבנת מושגי יסוד ותיאוריות בנושא הקשר שבין עיסוקו של אדם לבריאותו ואיכות חייו, וכן לסביבה. הקורסים בריפוי בעיסוק מאפשרים העמקה בתחומי העשייה השונים בהם נלמדת הפרקטיקה של ההערכה וההתערבות במקצוע. הקורסים במדעי הרפואה מקנים יסודות להבנת התפקוד הביולוגי, אנטומי, פיזיולוגי ונוירולוגי של האדם וכן כוללים הכרות עם מחלות שונות. הלימודים במדעי החברה וההתנהגות מהווים בסיס להבנה מעמיקה של היבטים קוגניטיביים, רגשיים וחברתיים של האדם. הלימודים בתחום המחקר כוללים קורסים בסטטיסטיקה ושיטות מחקר, אשר מטרתם לספק לסטודנטים/ות כלים בסיסיים להבנת מחקרים אשר יאפשר מתן שירות בריפוי בעיסוק המבוסס על ראיות מחקר, לעריכת מחקר, ולפיתוח מיומנויות חשיבה ביקורתית ושיטתית.
בשנת הלימודים הראשונה נלמדים קורסי יסוד במדע העיסוק וריפוי בעיסוק (מבוא לריפוי בעיסוק וניתוח פעילות מבוסס עיסוק), במדעי הרפואה (אנטומיה ופיזיולוגיה), במדעי החברה וההתנהגות (מבוא בפסיכולוגיה ופסיכולוגיה חברתית, וסוציולוגיה של בריאות וחולי), בתחום המחקר (סטטיסטיקה והשתתפות בניסויים).
בשנים השנייה, השלישית והרביעית, מעמיקים את הידע בכל אחד מתחומי הלימוד הללו. לימודי מדע העיסוק והריפוי בעיסוק כוללים קורסים בנושאים כמו מודלים תיאורטיים להתערבות, וכן קורסים העוסקים באבחון וטיפול באוכלוסיות ספציפיות כגון ילדים עם קשיים התפתחותיים, שיקום קוגניטיבי ופיזיקלי, ובריאות הנפש. בתחום מדעי הרפואה, נלמדים נושאים כגון נוירולוגיה, אורתופדיה, פסיכיאטריה, רפואה פנימית ופתולוגיה. בתחום מדעי החברה נלמדים קורסים כגון נוירופסיכולוגיה קלינית, ואתיקה. כמו כן, הסטודנטים/ות ממשיכים/ות ללמוד קורסים בשיטות מחקר, SPSS, ולוקחים חלק בביצוע מחקר במסגרת סמינר מחקר.
אנחנו מאמינים כי הכלי החשוב ביותר של המרפא/ה בעיסוק הוא המטפל עצמו. לכן, תוכנית הלימודים כוללת, החל משנה א', מגוון קורסים שמטרתם לפתח אישיות טיפולית ומודעות עצמית. בשנה א' משתתפים/ות הסטודנטים/ות בקורס ייחודי הנקרא "קשר". הקורס מאפשר התנסות כבר משנה א' בקשר טיפולי באמצעות חונכות של אדם עם צרכים מיוחדים בקהילה תוך לווי תהליך אישי ומקצועי. כמו כן, משתתפים בקורס פיתוח מודעות עצמית באמצעות קשיבות (מינדפולנס). בהמשך הלימודים משתתפים/ות הסטודנטים/ות בקורסי בחירה שמטרתם פיתוח מודעות אישית באמצעים טיפוליים שונים (כגון: קולנוע, מוסיקה, פסיכודרמה ואומנות) ובסדנא מסכמת בסוף שנה ד' העוסקת במעבר מסטודנט למטפל.

הלימודים הקליניים

על מנת להכשיר את הסטודנטים כאנשי מקצוע, אשר עם סיום הלימודים יוכלו לתת שירות בריפוי בעיסוק לאוכלוסיות מגוונות, תוכנית הלימודים בריפוי בעיסוק כוללת התנסות קלינית מעשית. ההתנסות המעשית (סה"כ 1000 שעות) מתקיימת בהתאם לסטנדרטים של הארגון העולמי של המרפאים בעיסוק (WFOT), והמקובל באוניברסיטאות השונות בארץ ובעולם. קישור אל התקנון ללימודים קליניים.
הלימודים הקליניים מתקיימים ב-3 סבבים במהלך שנות הלימוד השנייה, השלישית והרביעית. במסגרת ההכשרות משתלבים/ות הסטודנטים/ות בעשייה הטיפולית במסגרות השונות, ומיישמים ידע תיאורטי שלמדו בקורסים השונים. הלימודים הקליניים מאורגנים באופן המאפשר הכשרה הדרגתית, שיטתית ומובנית כדרך למצוינות קלינית. ההכשרות המעשיות נערכות בכל רחבי הארץ, במגוון מסגרות טיפוליות מוכרות ומאושרות על-ידי משרד הבריאות בהן עובדים מרפאים בעיסוק, כגון, בתי חולים כלליים ושיקומיים, מרפאות בקהילה, מערכת החינוך ומסגרות קהילתיות בהן ניתן שירות לאנשים עם צרכים מיוחדים. בנוסף, ההכשרה המעשית מלווה על ידי מדריכים אישיים המלווים/ות את תהליך ההתפתחות האישית-מקצועית.
חשוב לדעת שהחופשות בזמן הלימודים הקליניים כפופים ללוח החופשות של הלימודים הקליניים של הפקולטה לרפואה וללא ללוקח האקדמי הרגיל.

תוכנית חילופיי סטודנטים להכשרות קליניות עם אוניברסיטת טורונטו קנדה

בשנת תשפ"ד התקיימה, לראשונה בארץ, תוכנית חילופין בין בית הספר לריפוי בעיסוק של האוניברסיטה העברית  והמחלקה לריפוי בעיסוק באוניברסיטת טורונטו, קנדה. התוכנית מיועדת לסטודנטים משנה ד' למשך הסמסטר הראשון (13 שבועות). במסגרת תוכנית החילופין נמצאים הסטודנטים בהתנסות קלינית, שהיא חלק מרכזי ומשמעותי בתוכנית הלימודים לתואר בוגר בריפוי בעיסוק. התוכנית הינה הראשונה מסוגה בארץ! פרויקט חדשני שנועד לקדם את המקצועיות והחדשנות בתחום לימודי הריפוי בעיסוק. בזכות רמת המצוינות והמוניטין הבינלאומי של בית הספר לריפוי בעיסוק ושל הפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית, התאפשר השיתוף עם אוניברסיטת טורונטו, אחת מהאוניברסיטאות המובילות בעולם. 

פירוט הקורסים

את הקורסים הנלמדים ניתן למצוא באתר השנתון של האוניברסיטה העברית

תנאי קבלה

דרישות הקבלה ללימודי ריפוי בעיסוק באוניברסיטה העברית הן מהגבוהות באוניברסיטה, ובכך מובטח כי בית הספר לריפוי בעיסוק של האוניברסיטה העברית מכשיר אנשי מקצוע מצטיינים.
להלן הקריטריונים לקבלה לבית הספר לריפוי בעיסוק לתכנית לימודי תואר ראשון:
  1. שיקלול ציונים:
    • ציון משוקלל פסיכומטרי ובגרות 50% / 50% או 70% / 30%, הגבוה שביניהם.
    • ציון משוקלל פסיכומטרי ומכינה 50% / 50% (רלוונטי עבור כל מסלולי המכינה)
    • ציון משוקלל פסיכומטרי ותואר בוגר 50% / 50%.
    • קבלה ישירה קיימת עבור בעלי תואר דוקטור בלבד.
    יש לפנות למדור רישום וקבלה בכדי לבדוק סיכויי קבלה
  2. רמת אנגלית מינימאלית – ציון 100 – רמה מתקדמים א'
  3. רמת עברית – פטור - במקרים בהם שפת ההוראה בתיכון אינה עברית (ציון 105)
  4. ראיון אישי - מועמדים/ הממלאים אחר דרישות אלו יוזמנו לראיון אישי. השתתפות בראיון הינה תנאי לקבלה. רק מועמדים שיעמדו בהצלחה בראיון יקבלו הודעה על קבלה ללימודים ויוכלו לממש הרשמתם. הזמנה לראיון אינה מבטיחה קבלה לתוכנית.
  5. הצהרת בריאות- המועמדים אשר יזומנו לראיונות יתבקשו לחתום על טופס הצהרת בריאות.
    • לפני תחילת שנת הלימודים הראשונה מתקיימת מכינה בנושאים: כימיה, פיסיקה וביולוגיה
    • ההשתתפות במכינה הינה חובה וכרוכה בתשלום נוסף.
תנאי הקבלה המפורטים

תכנית 'אחותנו' לריפוי בעיסוק

תכנית 'אחותנו' לריפוי בעיסוק היא תכנית ללימודי תואר ראשון באוניברסיטה העברית בירושלים, המיועדת בעיקר ליוצאי העדה האתיופית. התכנית היא פרי שיתוף פעולה של עמותת לאופק והאוניברסיטה העברית. מסלול הלימודים כולל שנת מכינה ועוד שלוש וחצי שנות לימודים אקדמיים באוניברסיטה העברית בירושלים.
דרישות הסף לקבלה לתכנית הינן תעודת בגרות מלאה, הכוללת 4 יח"ל באנגלית. בנוסף, התוכנית מאפשרת קבלה ללימודים על סמך מבחן פויירשטיין (במקום מבחן פסיכומטרי) וראיון קבלה.
בשנת הלימודים הראשונה לומדים הסטודנטים/ות בתוכנית במכינה של האוניברסיטה העברית, במסלול מדעי הטבע, כולל המקצועות הבאים: ביולוגיה, מתמטיקה, אנגלית וכתיבה אקדמית. בתום שנת המכינה סטודנט/ית אשר י/תסיים בממוצע 90 ומעלה וברמה 'מתקדמים א' באנגלית י/תוכל להתקבל ישירות לביה"ס לריפוי בעיסוק.
התכנית כוללת מעטפת של מימון שכר לימוד, מלגות קיום, מעונות ושעורי עזר לזקוקים.
פרטי התקשרות: michal.achotenu@laofek.org

מידע על מלגות

את המידע לגבי המלגות ניתן למצוא באתר המלגות של האוניברסיטה העברית

נהלי הרשמה

רישום על פי נהלי האוניברסיטה, במידה ועומדים בתנאי הקבלה והראיון המפורטים לעיל.

בעלי תפקידים

פרופ' נעמי וינטראוב - ראש ביה"ס ויו"ר התוכנית ללימודים מתקדמים
פרופ' יפית גלבוע- יו"ר ועדת לימודי בוגר
גב' קרן איבגי - מנהלת אדמיניסטרטיבית
גב' אורנה נחמיה - מזכירה לענייני הוראה
גב' רויטל וינברנד - מזכירות לענייני הוראה
גב' אודליה אליהו - רכזת תוכניות לימודים קליניים

יצירת קשר

קרן איבגי
טל': 02-5881008
אורנה נחמיה
טל': 02-5880294
רויטל וינברנד
טל': 02-5880286
גב' אודליה אליהו
טל': 02-5880291

רשתות חברתיות



×