כניסה

תואר מוסמך (MScOT)​​​

​עיקרי התכנית

תכנית לימודי המוסמך בריפוי בעיסוק, הראשונה שהוצעה בארץ, נפתחה בשנת 1990 כחלק מהמחלקה למדעי הרפואה של האוניברסיטה העברית, במטרה להכשיר מנהיגות למקצוע הריפוי בעיסוק. במהלך לימודי המוסמך, רוכשים/ות הסטודנטים/ות ידע מעמיק ורחב בתיאוריות ובהיבטים הקליניים של מדע העיסוק ומקצוע הריפוי בעיסוק, כולל העמקת יכולת החשיבה הקלינית מבוסס ראיות מחקר. קיימים שני מסלולים ללימודי מוסמך- מסלול מחקרי ומסלול עיוני (יישומי) המקנים למסיימים/ות תעודת מוסמך (MSc). שני המסלולים כוללים שנתיים של לימודים מוגברים בריפוי בעיסוק ובמדע העיסוק. אולם ניתן ללמוד יום בשבוע בכל שנה.
במסלול המחקרי עושים/ות הסטודנטים/ות מחקר וכותבים/ות תזה. מסלול זה מוצע לסטודנטים/ות בעלי/ות תואר ראשון בתחומים דומים. המסלול העיוני מוצע רק לבעלי תואר ראשון בריפוי בעיסוק. במסלול העיוני מוצע לסטודנטים/ות לעשות פרוייקט יישומי הקשור לעבודתם/ן הקלינית. שני המסלולים מאפשרים לסטודנטים/ות להעמיק בתחומים שונים כגון הפרעות נוירו-התפתחותיות, שיקום פיזיקלי וקוגניטיבי, זקנה. בנוסף, לומדים/ות הסטודנטים/ות לתרגם ידע מחקרי לקליני ולהעריך ראיות מחקר כבסיס להתערבות בריפוי בעיסוק.
בנוסף, ניתן להתמחות באחד משלושה תחומים:
  • הפרעות נוירו-התפתחותיות
  • קידום תפקוד ובריאות בזקנה
  • לימודי מוגבלות, שיקום ובריאות הנפש.

​יום הפתוח ללימודי מוסמך ודוקטורט בבית הספר לריפוי בעיסוק, יום א', 23.02.2025 בשעה 17:00

נא להירשם כאן 

אודות התכנית

המסלול המחקרי

מטרת המסלול המחקרי היא לפתח בקרב הסטודנטים/ות חשיבה מחקרית ומומחיות בהתערבות בריפוי בעיסוק בתחומים שונים, על-ידי הקניית ידע וכלים לשאול שאלות מחקריות, לתכנן ולערוך מחקר. מסלול זה מאפשר לבוגרים/ות להוביל מחקר בשדה הקליני. בנוסף, המסלול הינו דרישה בסיסית ללימודי דוקטורט שעשוי להוביל להשתלבות באקדמיה. מסלול זה פתוח לאנשי מקצועות הבריאות (יתכן ויידרשו השלמות). מסלול זה פתוח לבעלי תואר ראשון בתחומי טיפול או חינוך. יחד עם זאת, הוא אינו מהווה בסיס להסמכה (רישיון) בריפוי בעיסוק למי שאינו בעל תואר בוגר בריפוי בעיסוק. מסלול זה כולל שנתיים של לימודים אינטנסיביים בתחומי הריפוי בעיסוק ומדע העיסוק. היקף הלימודים כולל 40 נקודות זכות, מתוכם 29-30-נ"ז בגין קורסים והשאר בגין התזה. כחלק מחובות הלימודים עורכים הסטודנטים מחקר וכותבים תיזה. בסיום הלימודים, עוברים הסטודנטים בחינה מסכמת בעל-פה.

המסלול העיוני

מטרת המסלול העיוני (יישומי) היא להכשיר מרפאים בעיסוק למנהיגות מקצועית ולתפקידי ניהול ופיקוח. מטרה נוספת היא לפתח חשיבה קלינית ולצרוך מחקר כבסיס להתערבות מבוססת ראיות. הדגש במסלול זה הינו על העמקה והתמחות במגמות יישומיות במקצוע הריפוי בעיסוק. רבים מבוגרי מסלול זה מאיישים משרות ניהוליות. מסלול זה פתוח לבוגרי תכנית בוגר בריפוי בעיסוק בלבד. המסלול כולל שנתיים של לימודים אינטנסיביים בתחומי הריפוי בעיסוק ומדע העיסוק. כמו-כן מוזמנים הסטודנטים להכין פרויקט קליני משמעותי. היקף הלימודים כולל 37 נקודות זכות.

התמחות בהפרעות נוירו-התפתחותיות לאורך החיים

מטרת ההתמחות בהפרעות נוירו-התפתחותית לאורך החיים היא להקנות לבוגריה ידע תיאורטי, מחקרי וקליני להבנת הבסיס הביולוגי וההקשר הפסיכו-סוציאלי של ההפרעות הנוירו-התפתחותיות השכיחות, הסימפטומים המרכזיים והשניוניים וכן השלכותיהן על התפקוד וההשתתפות בתחומי חיים שונים על האדם ומשפחתו. כמו-כן ההתמחות מיועדת להקנות ידע בנושא תיאוריות מרכזיות ועקרונות העומדים בבסיס ההתערבות בקרב אוכלוסייה עם הפרעות נוירו-התפתחותיות, הכרת סוגיות בשיטות מחקר בקרב אוכלוסייה עם הפרעות נוירו-התפתחותיות והבנת דרכי יישום ידע מחקרי בעבודה עם אוכלוסייה זו. לבסוף, מטרת ההתמחות היא להעמיק את יכולת החשיבה הקלינית מבוססת ראיות מחקר בניתוח מקרים של אנשים עם הפרעות נוירו-התפתחותיות שונות.

התמחות בקידום תפקוד ובריאות בזקנה

תפיסת העל של התוכנית סגול להתמחות בקידום תפקוד ובריאות בזקנה נשענת על מודלים ביו-פסיכו-סוציאליים, לפיהם קיימים יחסי-גומלין הדוקים בין תפקוד ובריאות. מטרת ההתמחות היא להכשיר מרפאות בעיסוק מצטיינות לעסוק במחקר, בעבודה קלינית, ובהובלת צוותים בקידום תפקוד ובריאות בזקנה. כמו-כן ההתמחות מכשירה את בוגריה למנהיגות ולפיתוח יזמות בתחום הזקנה.

מוגבלויות, שיקום ובריאות הנפש

תפיסת העל של ההתמחות במוגבלויות, שיקום ובריאות הנפש נשענת על נקודת מבט אינטגרטיבית, אשר שמה דגש על חיבור תיאורטי ומעשי בין היבטים חברתיים, רפואיים ותפקודיים ויישומם בדרכי התערבות, טיפול ושיקום עם אנשים עם מוגבלויות ובני משפחותיהם. קורסי החובה של ההתמחות, מאפשרים לפתח ראייה רב-מקצועית רחבה לצורך הערכת הצרכים של אנשים עם מוגבלויות עם דגש על בריאות הנפש, ופיתוח התערבויות.

מטרת ההתמחות

תפיסת העל של ההתמחות במוגבלויות, שיקום ובריאות הנפש נשענת על נקודת מבט אינטגרטיבית, אשר שמה דגש על חיבור תיאורטי ומעשי בין היבטים חברתיים, רפואיים ותפקודיים ויישומם בדרכי התערבות, טיפול ושיקום עם אנשים עם מוגבלויות ובני משפחותיהם. ההתמחות מאפשרת לפתח ראייה רחבה לצורך הערכת הצרכים של אנשים עם מוגבלויות עם דגש על בריאות הנפש, ופיתוח התערבויות.

למי מיועדת ההתמחות?

התוכנית מוצעת למרפאות בעיסוק בעלות תואר בוגר, המעוניינות ללמוד לתואר מוסמך בריפוי בעיסוק במסלול מחקרי (עם ציון סיום תואר בוגר של 89 ומעלה) או עיוני (עם ציון סיום תואר בוגר של 85 ומעלה).

מבנה ההתמחות ומשך הלימודים

ההתמחות במוגבלויות היא חלק מתוכנית המוסמך בריפוי בעיסוק. היא פתוחה לסטודנטיות במסלול המחקרי והעיוני (יישומי). הסטודנטיות בתכנית נדרשות לעמוד בדרישות הכלליות לתכנית המוסמך (בהתאם למסלול שלהן), ובנוסף נדרשות ללמוד את קורסי החובה והבחירה של תכנית ההתמחות.
משך הלימודים הוא שנתיים.
סך הכל נדרשים בהתמחות 16 נ"ז, כמפורט מטה:
במסלול המחקרי - 20 נ"ז חובה (14 נ"ז כללי + 6 נ"ז חובה להתמחות) + 10 נ"ז בחירה (כולם מההתמחות) + תיזה
במסלול העיוני - 19 נ"ז חובה (11 נ"ז כללי + 2 נ"ז חובת בחירה מתוך שני קורסים + 6 נ"ז חובה להתמחות)
6 נ"ז פרויקט בתחום המוגבלויות או 6 נ"ז קורס יזמות
10 נ"ז בחירה (6 נ"ז לבחירתכן + 4 נ"ז מתוך קורסי ההתמחות)
קורסי חובה להתמחות – סה"כ 6 נ"ז
מספר שם הקורס שם המרצה נ"ז
99878 תיאוריות וגישות מנחות בריפוי בעיסוק בתחום בריאות הנפש ד"ר ליפסקיה-וליקובסי 2
99889 טראומה ד"ר ליפסקיה-וליקובסי 2
99867 קידום בריאות בריפוי בעיסוק
פרופ' מאיר
ד"ר לנגר
2
קורסי בחירה אפשריים*
מספר שם הקורס שם המרצה נ"ז
קורסים מעבודה סוציאלית
* קורסים מהחוג לעו"ס דורשים אישורי מרצים
03012 שיקום והחלמה בבריאות הנפש: תיאוריה ופרקטיקה ד"ר מזור 2
03477 תהליכים מקדמי שילוב חברתי והחלמה בתחום בריאות הנפש ובתחומים אחרים של העבודה הסוציאלית פרופ' שור 4
03235 אמנות-נכות ותיאטרון קהילתי של אנשים עם מוגבלויות מוזר 2
03004 מיניות ומוגבלות בראי הפרט והחברה מנדלקרן 2
03546 "איפה זה פוגש אותך?" לימודי מוגבלות במרחב האישי והבינאישי ד"ר הולר 2
03984 אנשים עם מוגבלות בחברה הישראלית: נקודת מבט חברתית-ביקורתית ד"ר הולר 2
קורסים מריפוי בעיסוק
99837 מודעות עצמית (מטפל, מטופל) במצבים בריאותיים והשלכות לשיקום פרופ' מאיר 2
99856 מבוא ללקויות נוירו-התפתחותיות ד"ר טל-סבן 2
99825 הפרעות התפתחותיות בקואורדינציה מוטורית (DCD): תיאוריה, הערכה, והתערבות ד"ר טל-סבן 2
99859 אוטיזם ד"ר מזור-קרסנטי 2
99879 הפרעת קשב ופעלתנות יתר (ADHD) בראיה רב ממדית ד"ר טראוב בר-אילןי 2
99872 התערבות קוגניטיבית – תפקודית (CogFun) ברב"ע לילדים עם הפרעת קשב וריכוז ד"ר טראוב בר-אילןי 2
99862 ליקויים בוויסות חושי: תאוריה, אבחון והערכה בריפוי בעיסוק
ד"ר יוכמן
זלצמן
2
99873 שיקום מרחוק: בסיס תיאורטי וחשיבה קלינית פרופ' גלבוע 2

פירוט הקורסים

את הקורסים הנלמדים ניתן למצוא באתר השנתון של האוניברסיטה העברית

תנאי קבלה

קריטריונים לקבלה לבית הספר לריפוי בעיסוק לתכנית לימודי מוסמך - למסלול מחקרי:
  1. תואר ראשון בריפוי בעיסוק או בתחום ידע אחר הקשור לכך, מהאוניברסיטה העברית או כל אוניברסיטה אחרת.
  2. ציון סופי ממוצע של לפחות 89 בלימודי התואר הראשון.
  3. ראיון קבלה.
הקריטריונים לקבלה לבית הספר לריפוי בעיסוק לתכנית לימודי מוסמך - למסלול עיוני:
  1. תואר ראשון בריפוי בעיסוק מהאוניברסיטה העברית או כל אוניברסיטה אחרת
  2. ציון סופי ממוצע של לפחות 85 בלימודי התואר הראשון.
  3. ראיון קבלה.

מידע על מלגות

את המידע לגבי המלגות ניתן למצוא באתר המלגות של האוניברסיטה העברית

נהלי הרשמה

יש להירשם לחוג באמצעות אתר הרישום. יש לוודא כי פרטי הרישום התקבלו דרך מערכת פניות.

בעלי תפקידים

פרופ' יפית גלבוע - ראש ביה"ס
פרופ' נעמי וינטראוב - יו"ר התוכנית ללימודים מתקדמים
ד"ר נירית לבנון-ארז - יו"ר ועדת לימודי בוגר
גב' קרן איבגי - מנהלת אדמיניסטרטיבית
גב' אורנה נחמיה - מזכירה לענייני הוראה 
גב' רויטל וינברנד - מזכירות לענייני הוראה
גב' חלי חסיד – עוזרת מנהל

יצירת קשר

קרן איבגי
טל': 02-5881008
אורנה נחמיה
טל': 02-5880294
רויטל וינברנד
טל': 02-5880286
×