אודות התכנית
המסלול המחקרי
מטרת המסלול המחקרי היא לפתח בקרב הסטודנטים/ות חשיבה מחקרית ומומחיות בהתערבות בריפוי בעיסוק בתחומים שונים, על-ידי הקניית ידע וכלים לשאול שאלות מחקריות, לתכנן ולערוך מחקר. מסלול זה מאפשר לבוגרים/ות להוביל מחקר בשדה הקליני. בנוסף, המסלול הינו דרישה בסיסית ללימודי דוקטורט שעשוי להוביל להשתלבות באקדמיה. מסלול זה פתוח לאנשי מקצועות הבריאות (יתכן ויידרשו השלמות). מסלול זה פתוח לבעלי תואר ראשון בתחומי טיפול או חינוך. יחד עם זאת, הוא אינו מהווה בסיס להסמכה (רישיון) בריפוי בעיסוק למי שאינו בעל תואר בוגר בריפוי בעיסוק. מסלול זה כולל שנתיים של לימודים אינטנסיביים בתחומי הריפוי בעיסוק ומדע העיסוק. היקף הלימודים כולל 40 נקודות זכות, מתוכם 29-30-נ"ז בגין קורסים והשאר בגין התזה. כחלק מחובות הלימודים עורכים הסטודנטים מחקר וכותבים תיזה. בסיום הלימודים, עוברים הסטודנטים בחינה מסכמת בעל-פה.
המסלול העיוני
מטרת המסלול העיוני (יישומי) היא להכשיר מרפאים בעיסוק למנהיגות מקצועית ולתפקידי ניהול ופיקוח. מטרה נוספת היא לפתח חשיבה קלינית ולצרוך מחקר כבסיס להתערבות מבוססת ראיות. הדגש במסלול זה הינו על העמקה והתמחות במגמות יישומיות במקצוע הריפוי בעיסוק. רבים מבוגרי מסלול זה מאיישים משרות ניהוליות. מסלול זה פתוח לבוגרי תכנית בוגר בריפוי בעיסוק בלבד. המסלול כולל שנתיים של לימודים אינטנסיביים בתחומי הריפוי בעיסוק ומדע העיסוק. כמו-כן מוזמנים הסטודנטים להכין פרויקט קליני משמעותי. היקף הלימודים כולל 37 נקודות זכות.
התמחות בהפרעות נוירו-התפתחותיות לאורך החיים
מטרת ההתמחות בהפרעות נוירו-התפתחותית לאורך החיים היא להקנות לבוגריה ידע תיאורטי, מחקרי וקליני להבנת הבסיס הביולוגי וההקשר הפסיכו-סוציאלי של ההפרעות הנוירו-התפתחותיות השכיחות, הסימפטומים המרכזיים והשניוניים וכן השלכותיהן על התפקוד וההשתתפות בתחומי חיים שונים על האדם ומשפחתו. כמו-כן ההתמחות מיועדת להקנות ידע בנושא תיאוריות מרכזיות ועקרונות העומדים בבסיס ההתערבות בקרב אוכלוסייה עם הפרעות נוירו-התפתחותיות, הכרת סוגיות בשיטות מחקר בקרב אוכלוסייה עם הפרעות נוירו-התפתחותיות והבנת דרכי יישום ידע מחקרי בעבודה עם אוכלוסייה זו. לבסוף, מטרת ההתמחות היא להעמיק את יכולת החשיבה הקלינית מבוססת ראיות מחקר בניתוח מקרים של אנשים עם הפרעות נוירו-התפתחותיות שונות.
מטרת ההתמחות
מטרת ההתמחות בהפרעות נוירו-התפתחותית לאורך החיים היא להקנות לבוגריה ידע תיאורטי, מחקרי וקליני להבנת הבסיס הביולוגי וההקשר הפסיכו-סוציאלי של ההפרעות הנוירו-התפתחותיות השכיחות, הסימפטומים המרכזיים והשניוניים וכן השלכותיהן על התפקוד וההשתתפות בתחומי חיים שונים על האדם ומשפחתו. כמו-כן ההתמחות מיועדת להקנות ידע בנושא תיאוריות מרכזיות ועקרונות העומדים בבסיס ההתערבות בקרב אוכלוסייה עם הפרעות נוירו-התפתחותיות, הכרת סוגיות בשיטות מחקר בקרב אוכלוסייה עם הפרעות נוירו-התפתחותיות והבנת דרכי יישום ידע מחקרי בעבודה עם אוכלוסייה זו. לבסוף, מטרת ההתמחות היא להעמיק את יכולת החשיבה הקלינית מבוססת ראיות מחקר בניתוח מקרים של אנשים עם הפרעות נוירו-התפתחותיות שונות.
למי מיועדת ההתמחות
התכנית מוצעת למרפאות בעיסוק בעלות תואר בוגר, המעוניינות ללמוד לתואר מוסמך בריפוי בעיסוק (עם ציון סיום תואר בוגר של 89 ומעלה) או עיוני (עם ציון סיום תואר בוגר של 85 ומעלה).
מבנה ההתמחות ומשך הלימודים
ההתמחות הינה חלק מתכנית המוסמך בריפוי בעיסוק. יש ללמוד בה את הקורסים הנדרשים בתכנית המוסמך הכללית (בהתאם למסלול העיוני/מחקרי), ובנוסף יש ללמוד את קורסי החובה והבחירה של ההתמחות (סה"כ מספר הנזי"ם בהתמחות זהה לנדרש מסטודנט במוסמך שאינו בהתמחות).
משך הלימודים שנתיים (לרוב יום בשבוע).
סך הכל נדרשים בהתמחות 16 נ"ז, כמפורט מטה:
במסלול המחקרי - 20 נ"ז חובה (14 נ"ז כללי + 6 נ"ז חובה להתמחות) + 10 נ"ז בחירה (כולם מההתמחות) + תיזה
במסלול העיוני - 19 נ"ז חובה (11 נ"ז כללי + 2 נ"ז חובת בחירה מתוך שני קורסים + 6 נ"ז חובה להתמחות)
נ"ז פרויקט בתחום המוגבלויות
או
6 נ"ז קורס יזמות 10 נ"ז בחירה (6 נ"ז לבחירתכן + 4 נ"ז מתוך קורסי ההתמחות)
קורסי חובה להתמחות – סה"כ 6 נ"ז
מספר |
שם הקורס |
שם המרצה |
נ"ז |
99856 |
מבוא ללקויות נוירו-התפתחותיות |
ד"ר מירי טל-סבן |
2 |
99876 |
למידה מבוססת מקרים של הפרעות נוירו-התפתחותיות |
ד"ר ענת גולוס
ד"ר מירי טל-סבן
|
4 |
קורסי בחירה אפשריים
מספר |
שם הקורס |
שם המרצה |
נ"ז |
99822
|
סמינר מתקדם במנגנונים קוגנטיביים (לא ניתן בתשפ"ו) |
ד"ר חגית מגן |
2 |
99825 |
הפרעות התפתחותיות בקואורדינציה מוטורית (DCD): תיאוריה, הערכה, והתערבות |
ד"ר מירי טל-סבן |
2 |
99859 |
אוטיזם |
ד"ר טל מזור-קרסנטי |
2 |
99862 |
ליקוים בויסות חושי: תיאוריה אבחון והערכה בריפוי בעיסוק |
ד"ר אביבה יוכמן
חוליה זלצמן
|
2 |
99867 |
קידום בריאות בריפוי בעיסוק |
פרופ' עדינה מאיר
ד"ר דנית לנגר
|
2 |
99879 |
הפרעת קשב ופעלתנות יתר (ADHD) בראיה רב ממדית |
ד"ר רות טראוב-בר אילן |
2 |
99872 |
התערבות קוגניטיבית–תפקודית (CogFun) בריפוי בעיסוק
לילדים עם הפרעת קשב וריכוז (ADHD) |
ד"ר רות טראוב-בר אילן |
99873 |
שיקום מרחוק: בסיס תיאורטי וחשיבה קלינית |
פרופ' יפית גלבוע |
2 |
99889 |
טראומה |
ד"ר ליפסקיה-וליקובסי |
2 |
37933* |
מבוא ללקויות למידה (בי"ס לחינוך)
* דורש אישור יו"ר לימודים מתקדמים
|
ד"ר שרית אשכנזי
פרופ' אביטל דויטש
|
2 |
התמחות בקידום תפקוד ובריאות בזקנה
תפיסת העל של התוכנית סגול להתמחות בקידום תפקוד ובריאות בזקנה נשענת על מודלים ביו-פסיכו-סוציאליים, לפיהם קיימים יחסי-גומלין הדוקים בין תפקוד ובריאות. מטרת ההתמחות היא להכשיר מרפאות בעיסוק מצטיינות לעסוק במחקר, בעבודה קלינית, ובהובלת צוותים בקידום תפקוד ובריאות בזקנה. כמו-כן ההתמחות מכשירה את בוגריה למנהיגות ולפיתוח יזמות בתחום הזקנה.
מטרת ההתמחות
תפיסת העל של ההתמחות בקידום תפקוד ובריאות בזקנה נשענת על מודלים ביו-פסיכו-סוציאליים, לפיהם קיימים יחסי-גומלין הדוקים בין תפקוד ובריאות. מטרת ההתמחות היא להכשיר מרפאות בעיסוק מצטיינות לעסוק במחקר, בעבודה קלינית, ובהובלת צוותים בקידום תפקוד ובריאות בזקנה. כמו-כן ההתמחות מכשירה את בוגריה למנהיגות ולפיתוח יזמות בתחום הזקנה.
למי מיועדת ההתמחות?
התוכנית מוצעת למרפאות בעיסוק בעלות תואר בוגר, המעוניינות ללמוד לתואר מוסמך בריפוי בעיסוק במסלול מחקרי (ציון סיום תואר בוגר - 89 ומעלה). עדיפות ניתנת למרפאות בעיסוק העוסקות בתחום הזקנה.
המתקבלות יקבלו פטור משכר-לימוד וכן מלגת מחיה.
מבנה ההתמחות ומשך הלימודים
התוכנית כוללת את הקורסים הנדרשים בתוכנית המוסמך הכללית בריפוי בעיסוק, וכן את קורסי החובה של ההתמחות.
משך הלימודים שנתיים (יומיים בשבוע חובה).
סה"כ נדרשים להתמחות
16 נ"ז – כולם חובה.
מספר |
שם הקורס |
שם המרצה |
נ"ז |
99881 |
היבטים ביו פסיכוסוציאליים של תפקוד ובריאות בזקנה |
|
4 |
99882 |
עיסוקים ובריאות בזקנה: למידה מבוססת מקרים |
|
4 |
99883 |
ניהול טיפול (Case Management) בגריאטריה |
|
2 |
99884 |
יזמות חברתית וטכנולוגית לקידום תפקוד ובריאות בזקנה |
|
6 |
נדרש לכתוב תזה בנושא ההתמחות.
מוגבלויות, שיקום ובריאות הנפש
תפיסת העל של ההתמחות במוגבלויות, שיקום ובריאות הנפש נשענת על נקודת מבט אינטגרטיבית, אשר שמה דגש על חיבור תיאורטי ומעשי בין היבטים חברתיים, רפואיים ותפקודיים ויישומם בדרכי התערבות, טיפול ושיקום עם אנשים עם מוגבלויות ובני משפחותיהם. קורסי החובה של ההתמחות, מאפשרים לפתח ראייה רב-מקצועית רחבה לצורך הערכת הצרכים של אנשים עם מוגבלויות עם דגש על בריאות הנפש, ופיתוח התערבויות.
מטרת ההתמחות
תפיסת העל של ההתמחות במוגבלויות, שיקום ובריאות הנפש נשענת על נקודת מבט אינטגרטיבית, אשר שמה דגש על חיבור תיאורטי ומעשי בין היבטים חברתיים, רפואיים ותפקודיים ויישומם בדרכי התערבות, טיפול ושיקום עם אנשים עם מוגבלויות ובני משפחותיהם. ההתמחות מאפשרת לפתח ראייה רחבה לצורך הערכת הצרכים של אנשים עם מוגבלויות עם דגש על בריאות הנפש, ופיתוח התערבויות.
למי מיועדת ההתמחות?
התוכנית מוצעת למרפאות בעיסוק בעלות תואר בוגר, המעוניינות ללמוד לתואר מוסמך בריפוי בעיסוק במסלול מחקרי (עם ציון סיום תואר בוגר של 89 ומעלה) או עיוני (עם ציון סיום תואר בוגר של 85 ומעלה).
מבנה ההתמחות ומשך הלימודים
ההתמחות במוגבלויות היא חלק מתוכנית המוסמך בריפוי בעיסוק. היא פתוחה לסטודנטיות במסלול המחקרי והעיוני (יישומי). הסטודנטיות בתכנית נדרשות לעמוד בדרישות הכלליות לתכנית המוסמך (בהתאם למסלול שלהן), ובנוסף נדרשות ללמוד את קורסי החובה והבחירה של תכנית ההתמחות.
משך הלימודים הוא שנתיים.
סך הכל נדרשים בהתמחות 16 נ"ז, כמפורט מטה:
במסלול המחקרי - 20 נ"ז חובה (14 נ"ז כללי + 6 נ"ז חובה להתמחות) + 10 נ"ז בחירה (כולם מההתמחות) + תיזה
במסלול העיוני - 19 נ"ז חובה (11 נ"ז כללי + 2 נ"ז חובת בחירה מתוך שני קורסים + 6 נ"ז חובה להתמחות)
6 נ"ז פרויקט בתחום המוגבלויות או 6 נ"ז קורס יזמות
10 נ"ז בחירה (6 נ"ז לבחירתכן + 4 נ"ז מתוך קורסי ההתמחות)
קורסי חובה להתמחות – סה"כ 6 נ"ז
מספר |
שם הקורס |
שם המרצה |
נ"ז |
99878 |
תיאוריות וגישות מנחות בריפוי בעיסוק בתחום בריאות הנפש |
ד"ר ליפסקיה-וליקובסי |
2 |
99889 |
טראומה |
ד"ר ליפסקיה-וליקובסי |
2 |
99867 |
קידום בריאות בריפוי בעיסוק |
פרופ' מאיר
ד"ר לנגר
|
2 |
קורסי בחירה אפשריים*
מספר |
שם הקורס |
שם המרצה |
נ"ז |
|
קורסים מעבודה סוציאלית
* קורסים מהחוג לעו"ס דורשים אישורי מרצים
|
|
|
03012 |
שיקום והחלמה בבריאות הנפש: תיאוריה ופרקטיקה |
ד"ר מזור |
2 |
03477 |
תהליכים מקדמי שילוב חברתי והחלמה בתחום בריאות הנפש ובתחומים אחרים של העבודה הסוציאלית |
פרופ' שור |
4 |
03235 |
אמנות-נכות ותיאטרון קהילתי של אנשים עם מוגבלויות |
מוזר |
2 |
03004 |
מיניות ומוגבלות בראי הפרט והחברה |
מנדלקרן |
2 |
03546 |
"איפה זה פוגש אותך?" לימודי מוגבלות במרחב האישי והבינאישי |
ד"ר הולר |
2 |
03984 |
אנשים עם מוגבלות בחברה הישראלית: נקודת מבט חברתית-ביקורתית |
ד"ר הולר |
2 |
|
קורסים מריפוי בעיסוק |
|
|
99837 |
מודעות עצמית (מטפל, מטופל) במצבים בריאותיים והשלכות לשיקום |
פרופ' מאיר |
2 |
99856 |
מבוא ללקויות נוירו-התפתחותיות |
ד"ר טל-סבן |
2 |
99825 |
הפרעות התפתחותיות בקואורדינציה מוטורית (DCD): תיאוריה, הערכה, והתערבות |
ד"ר טל-סבן |
2 |
99859 |
אוטיזם |
ד"ר מזור-קרסנטי |
2 |
99879 |
הפרעת קשב ופעלתנות יתר (ADHD) בראיה רב ממדית |
ד"ר טראוב בר-אילןי |
2 |
99872 |
התערבות קוגניטיבית – תפקודית (CogFun) ברב"ע לילדים עם הפרעת קשב וריכוז |
ד"ר טראוב בר-אילןי |
2 |
99862 |
ליקויים בוויסות חושי: תאוריה, אבחון והערכה בריפוי בעיסוק |
ד"ר יוכמן
זלצמן |
2 |
99873 |
שיקום מרחוק: בסיס תיאורטי וחשיבה קלינית |
פרופ' גלבוע |
2 |
פירוט הקורסים
תנאי קבלה
קריטריונים לקבלה לבית הספר לריפוי בעיסוק לתכנית לימודי מוסמך -
למסלול מחקרי:
- תואר ראשון בריפוי בעיסוק או בתחום ידע אחר הקשור לכך, מהאוניברסיטה העברית או כל אוניברסיטה אחרת.
- ציון סופי ממוצע של לפחות 89 בלימודי התואר הראשון.
- ראיון קבלה.
הקריטריונים לקבלה לבית הספר לריפוי בעיסוק לתכנית לימודי מוסמך -
למסלול עיוני:
- תואר ראשון בריפוי בעיסוק מהאוניברסיטה העברית או כל אוניברסיטה אחרת
- ציון סופי ממוצע של לפחות 85 בלימודי התואר הראשון.
- ראיון קבלה.
מידע על מלגות
נהלי הרשמה
בעלי תפקידים
פרופ' יפית גלבוע - ראש ביה"ס
פרופ' נעמי וינטראוב - יו"ר התוכנית ללימודים מתקדמים
ד"ר נירית לבנון-ארז - יו"ר ועדת לימודי בוגר
גב' קרן איבגי - מנהלת אדמיניסטרטיבית
גב' אורנה נחמיה - מזכירה לענייני הוראה
גב' רויטל וינברנד - מזכירות לענייני הוראה
גב' חלי חסיד – עוזרת מנהל
יצירת קשר
קרן איבגי
טל': 02-5881008
אורנה נחמיה
טל': 02-5880294
רויטל וינברנד
טל': 02-5880286