אודות התכנית
המסלול המחקרי
מטרת המסלול המחקרי היא לפתח בקרב הסטודנטים/ות חשיבה מחקרית ומומחיות בהתערבות בריפוי בעיסוק בתחומים שונים, על-ידי הקניית ידע וכלים לשאול שאלות מחקריות, לתכנן ולערוך מחקר. מסלול זה מאפשר לבוגרים להוביל מחקר בשדה הקליני. בנוסף, המסלול הינו דרישה בסיסית ללימודי דוקטורט שעשוי להוביל להשתלבות באקדמיה. מסלול זה פתוח לאנשי מקצועות הבריאות (יתכן ויידרשו השלמות). מסלול זה פתוח לבעלי תואר ראשון בתחומי טיפול או חינוך. יחד עם זאת הוא אינו מעניק רישוי עבודה בריפוי בעיסוק למי שאינו בעל תואר בוגר בריפוי בעיסוק. מסלול זה כולל שנתיים של לימודים אינטנסיביים בתחומי הריפוי בעיסוק ומדע העיסוק. היקף הלימודים כולל 40 נקודות זכות, מתוכם 32 נ"ז בגין קורסים ו-8 נ"ז בגין התזה. כחלק מחובות הלימודים עורכים הסטודנטים מחקר וכותבים תיזה. בסיום הלימודים, עוברים הסטודנטים בחינה מסכמת בעל-פה.
המסלול העיוני
מטרת המסלול העיוני (יישומי) היא להכשיר מרפאים בעיסוק למנהיגות מקצועית ולתפקידי ניהול ופיקוח. מטרה נוספת היא לפתח חשיבה קלינית ולצרוך מחקר כבסיס להתערבות מבוססת ראיות. הדגש במסלול זה הינו על העמקה והתמחות במגמות יישומיות במקצוע הריפוי בעיסוק. רבים מבוגרי מסלול זה מאיישים משרות ניהוליות. מסלול זה פתוח לבוגרי תכנית בוגר בריפוי בעיסוק בלבד. מסלול זה כולל שנתיים של לימודים אינטנסיביים בתחומי הריפוי בעיסוק ומדע העיסוק. כמו-כן מוזמנים הסטודנטים להכין פרויקט קליני משמעותי. היקף הלימודים כולל 40 נקודות זכות. בסיום הלמודים, הסטודנטים עוברים בחינה מסכמת בעל פה.
התמחות בהפרעות נוירו-התפתחותיות – תכנית חדשה
כחלק מתכנית המוסמך בשני המסלולים, בשנת תשפ"ג תפתח התמחות במסגרת לימודי המוסמך בנושא הפרעות נוירו-התפתחותיות, שמטרתה להכשיר מרפאים בעיסוק לעסוק במחקר ולהוביל צוותים בעבודה קלינית עם אוכלוסיה זו. ההתמחות תקנה לבוגריה ידע תיאורטי מחקרי ויישומי בנושא הפרעות הנוירו-התפתחותיות שכיחות (הפרעות למידה, הפרעת קשב וריכוז, הפרעה בויסות חושי, אוטיזם והפרעה התפתחותית בקואורדינציה). חשוב לציין שההתמחות אינה כוללת הכשרה קלינית, אולם היא תרחיב ותעמיק את יכולת החשיבה הקלינית המבוססת ראיות מחקר בעזרת ניתוח מקרים של אנשים עם הפרעות נוירו-התפתחותיות שונות, וכן תקנה ידע בכלי הערכה והתערבות.
מטרת ההתמחות
מטרת ההתמחות היא להכשיר מרפאות בעיסוק להיות מומחיות בתחום הפרעות נוירו-התפתחותיות, לעסוק במחקר ולהוביל צוותים בעבודה קלינית עם אוכלוסיה זו. לשם כך, ההתמחות מקנה לבוגריה ידע תיאורטי ויישומי בנושא של ההפרעות הנוירו-התפתחותיות השכיחות (הפרעות למידה, הפרעת קשב וריכוז, הפרעה בויסות חושי, אוטיזם והפרעה התפתחותית בקואורדינציה). חשוב לציין שההתמחות אינה כוללת שעות של הכשרה קלינית, אולם היא מרחיבה ומעמיקה את יכולת החשיבה הקלינית המבוססת ראיות מחקר בעזרת ניתוח מקרים של אנשים עם הפרעות נוירו-התפתחותיות שונות.
למי מיועדת ההתמחות
התוכנית מוצעת למרפאות בעיסוק בעלות תואר בוגר, המעוניינות ללמוד לתואר מוסמך בריפוי בעיסוק במסלול מחקרי (עם ציון סיום תואר בוגר של 89 ומעלה) או לא מחקרי (עם ציון סיום תואר בוגר של 85 ומעלה). עדיפות ניתנת למרפאות בעיסוק העובדות עם אוכלוסיות עם הפרעות נוירו-התפתחותיות.
מבנה ההתמחות ומשך הלימודים
ההתמחות בהפרעות נוירו-התפתחותיות היא חלק מתוכנית המוסמך הקיימת בריפוי בעיסוק. היא פתוחה לסטודנטיות בשני מסלולי הלימודים, במסלול המחקרי והלא-מחקרי (יישומי). הסטודנטיות בתכנית נדרשות לעמוד בדרישות תכנית המוסמך הכללית (בהתאם למסלול שלהן), ובנוסף נדרשות ללמוד את קורסי החובה והבחירה של תכנית ההתמחות. משך הלימודים הוא שנתיים (לרוב יום בשבוע).
סך-כל הנ"ז הנדרשים בהתמחות הוא 14 נ"ז, כמפורט מטה
בשני המסלולים - 4 נ"ז קורסי חובה
במסלול המחקרי - 10 נ"ז קורסי בחירה + תזה
במסלול העיוני - 10 נ"ז קורס בחירה + 6 נ"ז – חובה - פרויקט מעשי (99843): הנגשת תיאוריה ומחקר ליישום קליני
קורסי חובה להתמחות – סה"כ 4 נ"ז
מספר |
שם הקורס |
שם המרצה |
נ"ז |
99856 |
מבוא ללקויות נוירו-התפתחותיות |
ד"ר טל-סבן |
2 |
קורסי בחירה אפשריים
מספר |
שם הקורס |
שם המרצה |
נ"ז |
99837 |
מודעות עצמית (מטפל, מטופל) במצבים בריאותיים והשלכות לשיקום |
פרופ' מאיר |
2 |
99825 |
מבוא להפרעות למידה שפתיות (LD) ומוטוריות (DCD) לאורך החיים |
ד"ר טל-סבן |
4 |
99859 |
אוטיזם |
ד"ר מזור-קרסנטי |
2 |
99867 |
קידום בריאות בריפוי בעיסוק |
פרופ' מאיר וד"ר לנגר |
2 |
99872 |
התערבות קוגניטיבית–תפקודית (CogFun) בריפוי בעיסוק לילדים עם הפרעת קשב וריכוז (ADHD) |
ד"ר טראוב בר-אילן רותי |
4 |
99862 |
ליקויים בוויסות חושי: תאוריה, אבחון והערכה בריפוי בעיסוק |
ד"ר יוכמן אביבה, זלצמן חוליה |
2 |
99873 |
שיקום מרחוק: בסיס תיאורטי וחשיבה קלינית |
פרופ' גלבוע |
2 |
99822 |
סמינר מתקדם במנגנונים קוגניטיביים |
ד"ר חגית מגן |
2 |
התמחות בקידום תפקוד ובריאות בזקנה
כחלק מתכנית המוסמך במסלול המחקרי, בשנת תשפ"ג תפתח התמחות במסגרת לימודי המוסמך בנושא הקידום תפקוד ובריאות בזקנה. מטרת ההתמחות היא להכשיר מרפאות.ים בעיסוק מצטיינים לעסוק במחקר ובעבודה קלינית, וכן למנהיגות והובלת צוותים בקידום תפקוד ובריאות בזקנה. ההתמחות תקנה לבוגריה ידע תיאורטי מחקרי ויישומי בנושא וכן כלים לחשיבה קלינית ותרגום ידע מחקרי לעבודה הקלינית. כמו-כן ההתמחות תכשיר את בוגריה לפיתוח יזמות בתחום הזקנה.
מטרת ההתמחות
תפיסת העל של ההתמחות בקידום תפקוד ובריאות בזקנה נשענת על מודלים ביו-פסיכו-סוציאליים, לפיהם קיימים יחסי-גומלין הדוקים בין תפקוד ובריאות. מטרת ההתמחות היא להכשיר מרפאות בעיסוק מצטיינות לעסוק במחקר, בעבודה קלינית, ובהובלת צוותים בקידום תפקוד ובריאות בזקנה. כמו-כן ההתמחות מכשירה את בוגריה למנהיגות ולפיתוח יזמות בתחום הזקנה.
למי מיועדת ההתמחות?
התוכנית מוצעת למרפאות בעיסוק בעלות תואר בוגר, המעוניינות ללמוד לתואר מוסמך בריפוי בעיסוק במסלול מחקרי (ציון סיום תואר בוגר - 89 ומעלה) או במסלול העיוני (ציון סיום תואר בוגר - 85 ומעלה). עדיפות ניתנת למרפאות בעיסוק העוסקות בתחום הזקנה.
במסלול המחקרי בלבד - המתקבלות יקבלו פטור משכר-לימוד וכן מלגת מחיה.
מבנה ההתמחות ומשך הלימודים
התוכנית כוללת את הקורסים הנדרשים בתוכנית המוסמך הכללית בריפוי בעיסוק, וכן את קורסי החובה של ההתמחות.
משך הלימודים שנתיים (יומיים בשבוע חובה).
סה"כ נדרשים להתמחות
16 נ"ז – כולם חובה.
מספר |
שם הקורס |
שם המרצה |
נ"ז |
99881 |
היבטים ביו פסיכוסוציאליים של תפקוד ובריאות בזקנה |
פרופ' עדינה מאיר |
4 |
99882 |
עיסוקים ובריאות בזקנה: למידה מבוססת מקרים |
ד"ר אביבה בית-יוסף |
4 |
99883 |
ניהול טיפול (Case Management) בגריאטריה |
ד"ר יפעה ארבל |
2 |
99884 |
יזמות חברתית וטכנולוגית לקידום תפקוד ובריאות בזקנה |
פרופ' מור נחום |
6 |
מסלול המחקרי
נדרש לכתוב תזה בנושא ההתמחות.
מסלול העיוני
עבודת הגמר של קורס יזמות יהווה תחליף לפרויקט הנדרש לסיום המסלול העיוני עם התמחות. בנוסף, לקורסי ההתמחות יידרשו הסטודנטיות ל–10 נ"ז קורסי בחירה להשלמת התואר ו-14 נ"ז חובה כלליים של התואר (סה"כ 40 נ"ז).
התמחות במוגבלויות ובריאות הנפש
תפיסת העל של ההתמחות בתחום המוגבלויות ובריאות הנפש נשענת על נקודת מבט אינטגרטיבית, אשר שמה דגש על חיבור תיאורטי ומעשי בין מדיניות חברתית, היבטים חברתיים, רפואיים ותפקודיים ויישומם בדרכי הערכה, התערבות, טיפול ושיקום עם אנשים עם מוגבלויות ובני משפחותיהם.
ניתן ללמוד את ההתמחויות הן במסלול המוסמך המחקרי והן במסלול העיוני. היקף שעות הלימוד לסטודנטים/ות הבוחרים/ות בהתמחות זהה לזו של המסלול בו הם/ן לומדים/ות.
מטרת ההתמחות
תפיסת העל של ההתמחות במוגבלויות היא חיבור תיאורטי ומעשי בין היבטים חברתיים, רפואיים ותפקודיים ויישומם בדרכי התערבות, טיפול ושיקום עם אנשים עם מוגבלויות ובני משפחותיהם. קורסי החובה של ההתמחות, מאפשרים לפתח ראייה רב-מקצועית רחבה לצורך הערכת הצרכים של אנשים עם מוגבלויות עם דגש על בריאות הנפש, ופיתוח התערבויות.
למי מיועדת ההתמחות?
התוכנית מוצעת למרפאות בעיסוק בעלות תואר בוגר, המעוניינות ללמוד לתואר מוסמך בריפוי בעיסוק במסלול מחקרי (עם ציון סיום תואר בוגר של 89 ומעלה) או לא מחקרי (עם ציון סיום תואר בוגר של 85 ומעלה).
מבנה ההתמחות ומשך הלימודים
ההתמחות במוגבלויות היא חלק מתוכנית המוסמך בריפוי בעיסוק. היא פתוחה לסטודנטיות במסלול המחקרי והלא-מחקרי (יישומי). הסטודנטיות בתכנית נדרשות לעמוד בדרישות הכלליות לתכנית המוסמך (בהתאם למסלול שלהן), ובנוסף נדרשות ללמוד את קורסי החובה והבחירה של תכנית ההתמחות. משך הלימודים הוא שנתיים (לרוב יום בשבוע).
סך-כל הנ"ז הנדרשים בהתמחות הוא 14 נ"ז, כמפורט מטה
בשני המסלולים - 6 נ"ז קורסי חובה (לפי המפורט בטבלה למטה)
במסלול המחקרי - 8 נ"ז קורסי בחירה + תזה
במסלול העיוני - 2 נ"ז קורס בחירה + 6 נ"ז – פרויקט מעשי (99843): הנגשת תיאוריה ומחקר ליישום קליני (ד"ר נירית ארז וד"ר אורית פישר)
קורסי חובה להתמחות – סה"כ 6 נ"ז
מספר |
שם הקורס |
שם המרצה |
נ"ז |
|
קורס חובה מהתוכנית בעבודה סוציאלית (אחד מתוך שני הקורסים הללו) |
|
|
03984 |
אנשים עם מוגבלות בחברה הישראלית: נקודת מבט חברתית-ביקורתית |
הולר* |
2 |
03412 |
סטיגמה בתחום המוגבלויות |
ורנר* |
2 |
|
קורסי חובה מהתוכנית בריפוי בעיסוק |
|
|
99878 |
תיאוריות וגישות מנחות בריפוי בעיסוק בתחום בריאות הנפש |
ליפסקיה-וליקובסי |
2 |
99877 |
סוגיות בהתערבות מקדמת השתתפות בבריאות הנפש: למידה מבוססת מקרים |
ליפסקיה-וליקובסי |
2 |
קורסי בחירה אפשריים*
מספר |
שם הקורס |
שם המרצה |
נ"ז |
|
קורסים מעבודה סוציאלית |
|
|
03012 |
שיקום והחלמה בבריאות הנפש: תיאוריה ופרקטיקה |
ד"ר מזור |
2 |
03477 |
תהליכים מקדמי שילוב חברתי והחלמה בתחום בריאות הנפש ובתחומים אחרים של העבודה הסוציאלית |
פרופ' שור |
4 |
03235 |
אמנות-נכות ותיאטרון קהילתי של אנשים עם מוגבלויות |
מוזר |
2 |
03004 |
מיניות ומוגבלות בראי הפרט והחברה |
מנדלקרן |
2 |
|
קורסים מריפוי בעיסוק |
|
|
99837 |
מודעות עצמית (מטפל, מטופל) במצבים בריאותיים והשלכות לשיקום |
פרופ' מאיר |
2 |
99856 |
מבוא ללקויות נוירו-התפתחותיות |
ד"ר טל-סבן |
2 |
99825 |
מבוא להפרעות למידה שפתיות (LD) ומוטוריות (DCD) לאורך החיים |
ד"ר טל-סבן |
2 |
99859 |
אוטיזם |
ד"ר מזור-קרסנטי |
2 |
99867 |
קידום בריאות בריפוי בעיסוק |
פרופ' מאיר ולנגר |
2 |
99872 |
התערבות קוגניטיבית–תפקודית (CogFun) בריפוי בעיסוק לילדים עם הפרעת קשב וריכוז (ADHD) |
ד"ר טראוב בר-אילןי |
4 |
99862 |
ליקויים בוויסות חושי: תאוריה, אבחון והערכה בריפוי בעיסוק |
ד"ר יוכמן, זלצמן |
2 |
99873 |
שיקום מרחוק: בסיס תיאורטי וחשיבה קלינית |
פרופ' גלבוע |
2 |
* רשות ללמוד קורסים שאינם ברשימה תתאפשר רק באישור יו"ר לימודים מתקדמים. קורסים מהחוג לעו"ס דורשים אישורי מרצים
פירוט הקורסים
תנאי קבלה
קריטריונים לקבלה לבית הספר לריפוי בעיסוק לתכנית לימודי מוסמך -
למסלול מחקרי:
- תואר ראשון בריפוי בעיסוק או בתחום ידע אחר הקשור לכך, מהאוניברסיטה העברית או כל אוניברסיטה אחרת.
- ציון סופי ממוצע של לפחות 89 בלימודי התואר הראשון.
- ראיון קבלה.
הקריטריונים לקבלה לבית הספר לריפוי בעיסוק לתכנית לימודי מוסמך -
למסלול עיוני:
- תואר ראשון בריפוי בעיסוק מהאוניברסיטה העברית או כל אוניברסיטה אחרת
- ציון סופי ממוצע של לפחות 85 בלימודי התואר הראשון.
- ראיון קבלה.
מידע על מלגות
נהלי הרשמה
הנרשמים לחוג באמצעות אתר הרישום, יבצעו רישום נוסף גם באתר ביה"ס לריפוי בעיסוק. יש לוודא כי פרטי הרישום התקבלו בדוא"ל
nitzans@savion.huji.ac.il
בעלי תפקידים
פרופ' נעמי ויינטראוב - ראש ביה"ס ויו"ר התוכנית ללימודים מתקדמים
גב' קרן איבגי - מנהלת אדמיניסטרטיבית
גב' ניצן שטיינברג - מזכירות לענייני תלמידים ואדמיניסטרציה
גב' רויטל וינברנד - מזכירות לענייני הוראה
גב' ליגל שרביט – עוזרת מנהל
יצירת קשר
קרן איבגי
טל': 02-5881008
ניצן שטיינברג
טל': 02-5880294
רויטל וינברנד
טל': 02-5880286