המשימה של בית הספר לרפואה של האוניברסיטה העברית והדסה היא לחנך סטודנטים מכל מגוון החברה, להיות רופאים מסורים בעלי ידע, אמות מידה מוסריות, יושרה ואמינות, מיומנות, מקצוענות וחמלה, עם הבנה ביו-רפואית מעמיקה.
תוכנית הלימודים הפרה-קלינית (בוגר ברפואה, B.Med.Sc.) מכינה את הסטודנטים לרפואה ללימודים הקליניים שלהם לקראת תואר M.D..
אנו מצפים מסטודנטים לרפואה שהשיגו את תואר הבוגר ברפואה:
- להתנהל ביושרה, במקצוענות ובאמות מידה מוסריות בכל שלבי הלמידה והעשייה הרפואית.
- לרכוש ידע בסיסי של מדעי היסוד, מבנה ותפקוד מערכות הגוף, פתוגנזה, הבנה מולקולרית של תהליכים נורמאליים שעשויים להשתבש במחלות, הכרת מנגנוני תרופות וחשיפה לאבחנה, שיאפשר להם כרופאים באבחנה של מחלות ובטיפול בחולים.
- לפתח גישה מדעית ביקורתית וגישה לפרשנות של ידע קיים ומתפתח בתחום הרפואה.
- רכישת כישורי מחקר והבנה כיצד לבצע מחקר ביו-רפואי בסיסי.
- ליישם את התיאוריות והעקרונות השולטים בקבלת החלטות אתיות בניהול המטופלים.
- לרכוש מיומנויות קליניות בסיסיות, כולל תקשורת עם חולים ובני משפחותיהם.
נהלי ההוראה והלימודים נועדו להסדיר את מירב הנושאים המנהליים-אקדמיים של תלמידי בית הספר לרפואה. התקנון מהווה תוספת לתקנון האוניברסיטה המחייב את הסטודנטים לרפואה ואינו מחליף אותו.
בכל מקום שכתוב "תלמיד" או "סטודנט" הכוונה גם לתלמידה ולסטודנטית
חובות לימודים
1. חובת השתתפות בלימודים
השתתפות התלמידים בשיעורים, תרגילים, סמינריונים, הוראה במעבדה וכד' היא חובה. אי השתתפות סדירה בלימודים אלה, לרבות בשל חפיפת קורסים, עלולה לשלול מן התלמיד את זכותו לקבל ציון סופי בקורס.
היעדרות מסיבות מוצדקות ולימודי השלמה על פי דרישת האחראי על ההוראה בקורס הינם כפי שמופיע בסעיף 6.2
בנה"ל.
2. נוהל קבלת פטורים מקורסי חובה במסגרת הלימודים הפרה-קליניים
2.1 בקשה לפטור מקורס חובה אשר אין לו מספר קורס חלופי, תוגש רק דרך מזכירות הסטודנטים לרפואה במועדים שייקבעו ויפורסמו לסטודנטים, ותכלול גיליון ציונים רשמי וסילבוס ותלווה בטופס רשמי לבקשת פטור מקורס כמקובל. הבקשה תועבר על ידי המזכירות למרכז הקורס שבסמכותו לאשר או לדחות את הבקשה.
2.2 אישור על פטור מקורס חובה יועבר ע״י מרכז הקורס למזכירות הסטודנטים לרפואה שאחראית ליידע את הסטודנט, כל אישור אחר שיוצג אינו קביל.
2.3 לא יינתן פטור
חלקי מקורס חובה על בסיס לימודים קודמים.
2.4 לשיקולו של מרכז הקורס, ובתיאום איתו בלבד, ניתן יהיה לקבל פטור מחלק מהמטלות/בחנים בלבד, אך לא מציון סופי בבחינה או ציון על החלקים המעשיים בקורס. לא יהיה פטור מהבחינה המסכמת, לא תתקיימנה בחינות מסכמות חלקיות ולא יינתן פטור מחלקים מהבחינה הסופית בקורס. התלמיד לא יקבל ציון על בוחן/מטלה מהם קיבל פטור והם לא יילקחו בחשבון בציון המסכם של הקורס. הטיפול בפטור ספציפי כזה יתנהל בין מרכז הקורס לבין הסטודנט, ומזכירות הסטודנטים לרפואה תקבל הודעה על כך ממרכז הקורס.
2.5 התנאים לקבלת פטור מלא מקורס: התלמיד למד קורס מקביל הן בתכניו, הן בהיקפו והן ברמתו במסגרת לימודיו במוסד אקדמי מוכר; התלמיד עמד בדרישות הקורס בציון מינימאלי של 75; פרק הזמן שחלף מאז שלמד את הקורס, לא עולה על 3 שנים.
3. הליכי הערכה
סטודנט לרפואה יוערך באמצעות מגוון כלי הערכה, בתחומי הידע, המיומנויות וההתפתחות המקצוענית. כלים אלה ייושמו בפרופורציות שונות בשלבים השונים בתכנית ה-MD. כל אירוע הערכה (קיום הערכה מסוימת) יקבל משקל במכלול ההערכות בקורס, ומכלול ההערכות בקורס יקבל משקל מסוים במערך הקורסים בשנתון.
3.1 סוגי הערכה
3.1.1 הערכות בסיום קורסים
פירוט החומר הנלמד יופיע בסילבוס. החומר יכול להיות מבוסס על מאמרים או פרקים מספרי הלימוד, שנבחרו והומלצו ע"י המורה/מורים, בנוסף לחומר שהועבר בהוראה שוטפת (הרצאות, מעבדות, סמינרים, תרגילים וכד'). בסיום קורס תתקיים הערכה עפ"י אחת או יותר מהאפשרויות הבאות: בכתב (כולל בחינות ממוחשבות), בעל פה, יישומי או שילוב ביניהם. סטודנט רשאי לגשת להערכות המעבר אך ורק אם מילא את כל החובות והמטלות בקורס. יעדי ההוראה, צורת ההערכה בקורסים השונים, והדרישות לבחינה או הערכה בצורה אחרת יובהרו לסטודנטים בראשית הקורס ע"י מרכז הקורס ויופיעו בשנתון.
השקלול של ציון הקורס הכולל מבחן סופי בכתב/מחשב וציוני תרגילים/מעבדה/בחנים – בהתאם לכל קורס, יבוצע רק אם ציון המבחן הסופי יהיה ציון עובר- 60 לפחות. בחנים ישמשו להערכות מעצבות במהלך קורסים במטרה לעודד הערכה עצמית בעלת ערך לסטודנט. הציון של כל בוחן, אם ניתן לו ציון, יהיה בעל משקל נמוך אך ייכלל בציון הסופי של הקורס.
ישנם קורסים בהם חייבים לעבור בציון 60 לפחות ביותר ממרכיב אחד של הקורס, הודעה על כך תימסר לתלמידים בתחילת הקורס.
3.1.2 הערכת מיומנויות וכישורים קליניים לצורך קביעת בשלותו של הסטודנט לנטילת אחריות, כוללת גם הערכת התנהגותו המקצוענית Professional Behavior) ) של הסטודנט ויחסיו הבין אישיים (עם חולים, חברים ואנשי צוות). כחלק מבדיקת הכישורים הקליניים של התלמידים, תיערך בחינה בעל-פה/יישומית, שבה יצטרכו התלמידים להפגין את יכולתם באיסוף נתונים וראיון רפואי, בדיקה גופנית, חשיבה קלינית, ידע קליני וביצוע פעולות. פירוט הדרישות ותיאור התנהלות הבחינה יפורטו בסילבוס של הקורס המתאים.
3.2 מבחנים / הערכה מסכמת
3.2.1 כנהוג באוניברסיטה הבחינות תתקיימנה בשני מועדים -מועד א' ומועד ב'.
3.2.2 מומלץ לסטודנטים לגשת לכל בחינה במועד א'.
3.2.3 סטודנט, שלא ניגש למועד א' או ניגש למועד א' ורוצה לשפר את הציון, רשאי להיבחן במועד ב' בקורסים הפרה-קליניים בלבד. סטודנט שלא ניגש לאחד מהמועדים ללא סיבה מוצדקת ונכשל במועד השני, לא יהיה זכאי למועד נוסף (מועד מיוחד) והציון בקורס יחשב כנכשל (בהתאם לסעיף 7.2 בנהלים של
נה״ל).
3.2.4 השתתפות בבחינה במועד ב' מותנית בהרשמה מראש. סטודנט שיגיע לבחינה מבלי שנרשם לא יורשה להשתתף בה.
3.2.5 למועד ב׳ בבחינה המעשית באנטומיה יוכלו לגשת רק תלמידים שנכשלו במועד א׳ או שנבצר מהם מסיבה מוצדקת להיבחן במועד א׳.
3.2.6 לא יתקיים מועד ב' בבחינה המעשית ((OSCE בקורסי כישורים קליניים. בחינה חלופית תתאפשר רק למי שנכשלו במועד א׳ או שנבצר מהם להיבחן מסיבה מוצדקת שאושרה ע"י מרכזי הקורס.
3.2.7 הציון המאוחר מבין שני הציונים של הסטודנט הוא הקובע.
3.2.8 הזכאות למועד מיוחד היא כמפורט בסעיף 7.4.2 בנהלים של
נה״ל :
א. בשל סיבות הקשורות למילואים, כמפורט בהוראות נה"ל;
ב. בשל סיבות הקשורות להריון, לידה, אימוץ וטיפולי פוריות, כמפורט בהוראות נה"ל;
ג. סטודנט שלא נבחן במועד א' או במועד ב' בבחינה שהתקיימה בצום ע"פ הלוח האקדמי בנה"ל;
ד. סטודנט שהיה מאושפז ביום הבחינה בבי"ח, והמציא אישורים רפואיים מתאימים להנחת דעתו של סגן הדיקן לענייני סטודנטים;
ה. סטודנט בתקופת האבל על קרוב משפחה מדרגה ראשונה;
ו. סטודנט שנקבעו לו מועדי בחינות שונות באותו יום או בימים עוקבים;
ז. סגן הדיקן לענייני סטודנטים רשאי לאשר לסטודנט מועד מיוחד, אם שוכנע כי בשל נסיבות בריאותיות מיוחדות או נסיבות יוצאות דופן אחרות נבצר מהסטודנט להשתתף בבחינה.
את הבקשה למועד מיוחד יש להגיש בצירוף מסמכים מקוריים למזכירות סטודנטים לא יאוחר משבוע אחרי פרסום ציוני הבחינה במועד הנוסף של אותו הקורס.
ח. אופן המבחן במועד מיוחד ייקבע ע״י מרכז הקורס ואינו חייב להיות זהה במתכונתו למבחן שנערך במועדים א׳ וב׳.
3.2.9 בחינות בעל-פה תיערכנה ע"י שני מורים לפחות ממקצוע הבחינה, או ממקצוע שנושאו קרוב למקצוע הבחינה. (לא תיערך בחינה בעל-פה על-ידי מורה אחד ולפחות מורה אחד יהיה בדרגת מרצה).
3.2.10 הערכת התפתחות מקצוענית: הערכה מבוססת על צבירת ניקוד בפורטפוליו של הסטודנט, ע״פ המפתח שנקבע לכל מחזור. על הסטודנט להשיג ניקוד סף או יותר על מנת לעבור משנה לשנה, מלבד המעבר בין שנה א׳ ל-ב׳ בו איסוף הניקוד נחשב מעצב.
3.2.11 הזמן המותר להעברת ציוני בחינות נקבע בתקנון
נה"ל
4. נוהל בחינות והערכה
4.1 בבחינות רב בררתיות מתקיימים מספר תהליכי בקרת איכות בחינה הכפופים לכללים מקצועיים ונמצאים באחריות המורה/מרכז הקורס והיחידה לשירותי הוראה.
4.2 ערעור כיתתי טרם פרסום ציוני הבחינה יתקיים עפ"י ההליך הבא:
4.2.1 התשובות לבחינה יועלו לאתר הקורס עד 24 שעות מתום הבחינה (טופס 0).
4.2.2 ועד הכיתה ירכז את הסתייגויות התלמידים לבחינה ויגישם למורה/מרכז הקורס עד 48 שעות מתום הבחינה (2 ימי עסקים) ע"ג טופס ערעור כיתתי בלבד.
במקרים חריגים ניתן יהיה להגיש גם התייחסות של תלמיד בודד.
4.3 מורה/מרכז הקורס יתייחס לערעור יחד עם הצוות המקצועי של היחידה לשירותי הוראה כחלק מתהליך בדיקת הבחינה תוך הפעלת מערך השיקולים הרחב והמקצועי.
4.4 מורה/מרכז הקורס יעביר את התייחסותו לערעור הכיתתי ע"ג טופס הערעור הכיתתי בכתב וינמק כל החלטה, בפרט במקרים של דחיית הערעור.
4.5 כל החלטה שתתקבל בשלב זה, תחול על כלל הנבחנים והינה סופית ולא ניתנת לשינוי. במקרה של ערעור אישי, שינוי שנובע מקבלת תשובה נוספת לא יחול על כלל הנבחנים.
4.6 במקרה של ביטול שאלה, הנקודות של השאלה יחולקו בין שאר השאלות שנותרו בבחינה
4.7 בבחינות ממוחשבות במודל לא יפורסם טופס 0. תתקיים פתיחת מחברות לאחר מועד פרסום הציונים. סטודנטים שיגיעו לפתיחת המחברות יוכלו לצפות בשאלות ובתשובות. על הסטודנט להסביר בטופס הערעור את נימוקיו לתשובה שבה בחר. הערעור יוגש על גבי טופס מובנה. התלמידים מתבקשים לכתוב לא יותר מ-5 שורות בכתב קריא וברור. חל איסור חמור להעתיק שאלות לחומר המודפס שהתלמידים מכניסים לכיתה.
4.8 חלק מהבחינות בשנה ג׳ ייחשבו כבחינות קליניות בהתאם להחלטת הדיקן, וועדת הקוריקולום ומרכז הקורס. במקרים אלה, יחולו הכללים המצוינים בסעיף 4.9.
4.9 בחינה בקורס מבוא לרפואה קלינית של שנה ג'- ההתייחסות לבחינה זו היא כאל בחינת ידע קלינית, התלמידים לא יקבלו טופס 0. התלמידים שקיבלו ציון בין 51-59 יכולים לבקש פתיחת מחברות כדי שיוכלו להגיש ערעור. ייקבע מועד אחד לפתיחת המחברות בתיאום עם מרכז הקורס ושירותי ההוראה. פתיחת המחברות תיעשה תחת השגחה כאשר לתלמידים אסור להכניס מכשור אלקטרוני-ניידים, מחשבים ניידים ועוד. התלמידים יכולים להכניס חומר מודפס שעשוי לשמש לערעור. הערעור יוגש על גבי טופס מובנה. הערעור צריך להתייחס עניינית לתוכן השאלות. חל איסור חמור להעתיק שאלות לחומר המודפס שהתלמידים מכניסים לכיתה. משך פתיחת המחברות הוא מחצית ממשך הבחינה. תוספת זמן תינתן לתלמידים שקיבלו אישור לכך.
5. תנאי מעבר בשנים הפרה-קליניות ומהשנים הפרה-קליניות לשנים הקליניות
5.1 תנאי המעבר המפורטים להלן מחייבים את תלמידי הרפואה בכל שנות הלימודים.
5.2
ציון המעבר במבחן הוא 60 בכל השנים.
5.3 מעבר סטודנט משנה לשנה בשנים הפרה קליניות יאושר, אם עבר את כל ההערכות בציון 60 לפחות כשהציון המשוקלל השנתי הוא 70 לפחות, ושמילא את כל חובותיו הנדרשות לסיום הקורסים והפורטפוליו.
5.4 סטודנט בשנים
א' ו ב' שנכשל בקורס אחד יהיה רשאי לחזור על קורס זה בשנת הלימודים העוקבת ויהיה חייב לעבור את הבחינה בקורס זה באותה שנה.
5.5 סטודנט בשנים א' ו ב' שנכשל בשני קורסים יהיה חייב לחזור בשנת הלימודים העוקבת על הקורסים בהם נכשל בלבד (לא קיימת האפשרות להשתתף בקורסים נוספים). מובהר כי ניתן לחזור על שנת לימודים פעם אחת בלבד במהלך הלימודים לתואר "בוגר" (שנים א'-ג').
5.6 סטודנט בשנים א' ו ב' שנכשל בשלושה קורסים ומעלה יובא עניינו בפני ועדת קידום. במקרים חריגים הוועדה רשאית להמליץ על
חזרה על שנת הלימודים בה ילמד ויבחן בקורסים בהם נכשל. לסטודנט תינתן הזדמנות להופיע בפני ועדת הקידום, כדי להשמיע את דבריו.
5.7 סטודנט
בשנה ג' (שנת הלימודים האחרונה בלימודים הפרה-קליניים) שנכשל בקורס אחד או שניים, יהיה חייב לחזור בשנה העוקבת על הקורסים בהם נכשל, ולא ימשיך את לימודיו בשנה ד' (לימודים קליניים).
5.8 מעבר משנה שלישית (פרה-קלינית) לרביעית (שנה קלינית) יאושר, אם לסטודנט ממוצע משוקלל (לתואר בוגר) של 75 לפחות, ומילא את כל חובותיו הנדרשות. סטודנט שסיים בהצלחה את שלוש השנים הראשונות של לימודיו בציון משוקלל של 75 לפחות, רשאי להמשיך בלימודיו. סטודנט שקיבל ציון נמוך מ- 75, לא יוכל להמשיך בלימודי הרפואה. סטודנט שקיבל ציון 70-74 יידון עניינו ע"י ועדת הקידום.
5.9 סטודנט החוזר על שנת לימודים או חלקה יקבל מידע בכתב על זכויותיו וחובותיו באותה שנה.
5.10 סטודנט שנכשל בשלושה קורסים או יותר לא יוכל להמשיך את לימודיו בביה"ס לרפואה. סטודנט כזה יהיה רשאי לחזור על הקורסים בהם נכשל, כדי לנסות לקבל תואר בוגר במדעי הרפואה ללא אפשרות להמשיך בלימודים הקליניים.
6. ועדת קידום
מטרתה של ועדת הקידום לדון בעניינם של סטודנטים שנכשלו במספר קורסים בשנת לימודים כפי שפורט לעיל, ולהחליט על המשך לימודיהם בבית הספר לרפואה.
הרכבה:
סגן דיקן לענייני סטודנטים
סגן דיקן לענייני הוראה
יו"ר ועדת הוראה קלינית
סגן דיקן לענייני סטודנטים ישמש כיו"ר הוועדה
נציגי מסלול צמרת (בדיון על סטודנטים מהמסלול)
הדיקן רשאי להשתתף בדיוני הוועדה
לדיונים בסטודנטים מסוימים, יו"ר הועדה רשאי להזמין משתתפים נוספים כגון טיוטור של השנה, מנטור, נציג שירותי הייעוץ לסטודנט או איש סגל נוסף שמכיר את הסטודנט/ית.
מנהל/ת מזכירות הסטודנטים, י/תשמש כמזכיר/ת הועדה.
7. הפסקת לימודים זמנית
במקרים מיוחדים סגן דיקן לענייני סטודנטים ישקול הפסקת לימודים לשנה או יותר בתנאים הבאים:
א. לימודים לתארים מתקדמים
ב. סיבות אישיות
הבקשה לשנת חופשה תוגש ע"י הסטודנט עד חודשי הקיץ שלפני הפסקת הלימודים המבוקשת. הפסקת לימודים תאושר, בדרך כלל, לשנה אחת (מסיבות אישיות) או לשנתיים (לצורך לימודים). סטודנט המבקש לחזור ללימודים לאחר הפסקה ממושכת יותר, יפנה בבקשה לסגן הדיקן לענייני סטודנטים עד חודשי הקיץ שלפני חזרתו המיועדת ללימודים.
8. תקנון משמעת
תקנון המשמעת לתלמידי האוניברסיטה העברית חל על כל תלמידי הפקולטה לרפואה. ניתן למצוא את הקישור העדכני למשמעת תלמידים
בעמוד התקנונים של האוניברסיטה. הגרסה התקפה עד סוף תש״ף נמצא
כאן
בעניינים הקשורים להוראה בסביבה קלינית במהלך השנים הפרה-קליניות, ר' גם אמנת תלמידי רפואה ומוריהם (אתרו"ם).
9. סקר הערכת הוראה
בסיום כל קורס או יחידת לימוד יתבקש כל תלמיד למלא את סקר הערכת ההוראה הממוחשב. סקר זה אמור לשתף את התלמיד בצורה אחראית בשיפור ובפיתוח ההוראה בבית הספר לרפואה. הסקר אנונימי.
10. יחסי תלמיד-חולה
במהלך לימודיהם, תלמידי רפואה בשנים הפרה-קליניות יקבלו חלק מההוראה בצורת פעילויות קליניות המחייבות מגע עם חולים. בעת ההוראה הקלינית, התלמידים נדרשים להקפיד על התנהגות ולבוש מתאימים. על כל סטודנט לענוד
תווית עם שמו המלא. בעת המפגש עם החולה, על הסטודנט לזהות את עצמו כסטודנט לרפואה, ולשמור על הסודיות הרפואית וכל כללי האתיקה, כמפורט באמנת תלמידי רפואה ומוריהם (אתרו"ם).
11. מילואים
מילואים בחרבות ברזל
הסטודנטים בשנים הפרה קליניות יוכלו לפנות ליועצי מילואים הבאים
ד"ר רותם לנגה, יועצת שנה א' ו-ב' בביה"ס לרפואה
ד"ר קרן מאיר, יועצת שנה ג' בביה"ס לרפואה