כניסה
GIFT logo
אבחון ה- (Gilboa, 2017) Gilboa Functional Test (GIFT) הוא כלי סינון סטנדרטי, מבוסס נורמות, הבודק מיומנויות גרפו-מוטוריות תפקודיות ומוטוריקה עדינה אצל ילדים בגילאי 3-7, בעת ביצוע פעילויות תפקודיות שכיחות בילדות (בגן או בבית הספר). האבחון בעל מינימום דרישות שפתיות ותפיסתיות, ומאפשר זיהוי מוקדם של איחור התפתחותי (Gilboa, 2017). ל-GIFT מספר משימות: (א) העתקה של 9 צורות גיאומטריות בסיסיות, (ב) צביעת 3 צורות, (ג) גזירת 3 צורות, (ד) העתקה / כתיבה של השם הפרטי, (ה) ציור דמות. קיימת גרסה מורחבת לגילאי 5-6 (שאינה כלולה בנורמות הנוכחיות), הכוללת שתי מטלות נוספות: כתיבת הא"ב, וכתיבת הספרות 1-10. קיימת גרסה חדשה לגילאי 6-7 הכוללת 8 מטלות: (א) העתקה של 5 צורות גיאומטריות בסיסיות, (ב) צביעת 2 צורות, (ג) גזירת 2 צורות, (ד) כתיבה של השם הפרטי, (ה) ציור דמות, (ו) כתיבת הא"ב, (ז) כתיבת הספרות 1-10, ו-(ח) כתיבה פונטית של 4 מילים. ציון הגלם מורכב מסכימה של כל מטלות הכלי, כאשר ציון גבוה יותר מעיד על ביצוע טוב יותר. זמן ההעברה הוא כ-20 דקות.
לאבחון קיימות נורמות, המתבססות על  בדיקת 936 ילדים בגיל הרך, המהווים מדגם מייצג של מגוון האוכלוסייה בישראל. הGIFT עבר בחינות פסיכומטריות, ונמצאה מהימנות גבוהה בין בודקים (r = 0.95), ומהימנות מבחן-מבחן חוזר גבוהה (r = 0.94). כמו כן, הכלי עבר בדיקת תוקף תוכן עבור משימותיו, בעזרת פאנל של 33 מרפאות בעיסוק שדירגו את רלוונטיות האבחון כולו והן את הרלוונטיות של כל משימה בנפרד (בסולם של 1-5) כמשקפים יכולות גרפו-מוטוריות בגילים 3-6. 90% ממשתתפות הפאנל דירגו את המשימות כרלוונטיות (ציון 4 או 5). בבדיקת תוקף מקביל, נמצא כי ל-GIFT קשר מובהק עם אבחוני: ה-(r = 0.32, P < 0.05) Beery Visual Motor Integration, Beery-Motor Coordination (r = 0.33, P < 0.05), תת הקטגוריה של מוטוריקה עדינה באבחון ה-MABC (The movement assessment battery for children)
הכלי זמין בשפת העברית, הערבית ואנגלית ועבר תיקוף להעברה מרחוק.

פרסומים

Gilboa, Y. (2017). Development and initial validation of the "Gilboa Functional Test" (GIFT): A new measure for preschool graphomotor screening. British Journal of Occupational Therapy. 80(11):660-667 Link
Turjeman, E., & Gilboa, Y. (2020). The relationship between graphomotor abilities and executive function in preschool children. The Israeli Journal of Occupational Therapy. 29(1) 41-53 (In Hebrew) Link
Sinvani, R.T , Gilboa, Y. (2023) Video-conference-based graphomotor examination for children: A validation study. OTJR: Occupation, Participation and Health. Link
Sinvani R.T, Golos, A., Ben Aagmi, S. , Gilboa, Y.. (2023)  The relationship between young children's graphomotor skills and their environment: A cross-sectional study. International Journal of Environmental Research and Public Health Link
×