כניסה

​מידע על טיפול Cog-Fun RG

הפרעת קשב הינה הפרעה נוירו-התפתחותית, כלומר, היא מולדת והמקור שלה בשונות במבנה ובתפקוד המוח. בניגוד למה שנוטים לחשוב, הפרעת קשב אינה נעלמת בילדות, בסיום בית הספר או בסיום האוניברסיטה, היא ממשיכה גם בגיל המבוגר ומשפיעה על מגוון תחומי החיים - הורות, זוגיות, עבודה וקריירה, התנהלות כלכלית, ניהול בריאות, נהיגה ועוד.
מבוגרים עם הפרעת קשב מדווחים על איכות חיים ירודה לעומת מבוגרים ללא הפרעת קשב.
אמנם, קיימת נטייה לחשוב כי "לכולם יש הפרעת קשב", אולם הדבר אינו כך שכן שכיחות ההפרעה בקרב מבוגרים היא רק 1.4-3.6%, מה שמחזק את ההבנה כי אלו המאובחנים באמת, חווים קשיים אמיתיים והשלכות תפקודיות של ההפרעה מעבר להתמודדות היומיומית של אדם ללא הפרעת קשב.
הפרעת קשב לא מאובחנת או לא מטופלת מובילה לנזקים מצטברים חמורים, הפוגעים בתפקוד במגוון תחומי החיים. היא משפיעה על הדימוי העצמי, מובילה לתחושת מסוגלות עצמית נמוכה ('ככה אני וזהו', 'אני מאחר כרוני', 'אני כזה דפוק'(, ולעיתים אף לדיכאון ולחרדה.
הטיפול הקבוצתי פותח ונחקר בחוג לריפוי בעיסוק באוניברסיטה העברית ומיועד למבוגרים המאובחנים עם הפרעת קשב. הטיפול מאפשר למשתתפי הקבוצה להבין לעומק מהי הפרעת קשב וכיצד היא באה לידי ביטוי בתוך ומחוץ לקבוצה. הבנה זו מאפשרת לרכוש אסטרטגיות לניהול עצמי ולהתנסות בהן גם במהלך הקבוצה, לפתח זהות עצמית חיובית ובכך לשפר את התפקוד ואיכות החיים שלהם.
הטיפול הקבוצתי מהווה הזדמנות ללמוד על הפרעת הקשב שלי, ההשלכות שלה ולהתמודד עימן בסביבה שהינה בטוחה, מחזקת ומאפשרת. בקבוצה משתתפים א.נשים נוספים המאובחנים עם הפרעת קשב, אשר לרוב עוברים חוויות דומות מה שמאפשר ליצור מרחב בטוח ומכיל שמהווה גם הוא משאב להתמודדות עם הפרעת הקשב. כמו כן, המרחב הקבוצתי והאינטראקציות הבינאישיות מייצרות הזדמנויות ללמידה על ביטויי הפרעת הקשב וההתמודדות עימה, מתוך מה שקורה בקבוצה (כגון, הקושי להמתין לתורי, לומר את מה שעובר לי באותו רגע בראש, להתמיד לאורך זמן, להתעלם ממסיחים פנימיים וחיצונים, לזכור מה נאמר על ידי אחרים ועוד בהתאם לביטויים האישיים של הפרעת הקשב אצל כל אדם ואדם). מתוך כך המרחב הקבוצתי מהווה הזדמנות ייחודית ללמוד ולזהות את האתגרים הללו, את העוצמות הקיימות בי, לקבל משוב מאחרים ולהתנסות ביישום אסטרטגיות להתמודדות עם הפרעת הקשב.

התהליך הטיפולי הקבוצתי מורכב מ-4 יחידות מרכזיות 

יחידה 1: רכישת ידע מעמיק על הפרעת קשב, הבנת הפרופיל האישי של כל אחד מחברי הקבוצה וההשפעות של הפרעת הקשב על התפקוד בתחומי החיים השונים. 
יחידה 2:  רכישת אסטרטגיות לניהול הפרעת הקשב, על ידי חקירה של חוויות מהחיים מחוץ לקבוצה ומתוך חוויות המתרחשות בקבוצה.
יחידה 3:  רכישת כלים להתמודדות עם אתגרים נפוצים הפוגעים בהשגת המטרות ובאיכות החיים של מבוגרים עם ADHD במטרה לקדם ניהול עצמי מיטיבי לאורך החיים.
יחידה 4: סיכום התהליך במטרה להיערך לשימור ותחזוקת הישגי הטיפול בעתיד.
עדויות של משתתפים בקבוצה:
  • "פעם ראשונה הייתה לי הזדמנות לדבר על הקשיים שאני חווה ולהבין איך הם קשורים להפרעת הקשב, בסביבה שלא שיפוטית עם אנשים שחווים דברים דומים. השיתוף והלמידה אחד מהשני הייתה חוויה מאוד עוצמתית ומלמדת עבורי. "
  • "למדתי שאפשר לנהל את הפרעת הקשב, כל החיים חשבתי 'ככה אני וזהו', למדתי שאפשר להצליח לעקוף את המגבלות, לא ב100% אבל אפשר לעקוף אותם. "

למידע נוספת נא ליצור קשר

ד"ר רותי טראוב בר-אילן: Ruthie.traub@mail.huji.ac.il
שובל גלילי שמחון: Shoval.Simhon@mail.huji.ac.il

פרסום

Galili-Simhon, S., & Maeir, A. (2023). Cognitive Functional Remote Group intervention for adults with attention deficit hyperactivity disorder: A feasibility study. British Journal of Occupational Therapy, 86(10), 686-696.
×